• Mest lästa inlägg

  • Mest klickade

Abdikerad vänster


Under min ungdomstid räknade jag mig som ”vänstersosse”.

Vad betydde på den tiden att stå politiskt ”till vänster”?

Det handlade om två moment:

1.

Solidaritet med utsatta grupper av svenskar.  Arbete för minskade klassklyftor och en ekonomisk grundtrygghet åt alla.

2.

Internationell solidaritet. Detta innefattade stöd åt befolkningskontroll i underutvecklade länder och ett självklart ställningstagande mot stormaktsövergrepp:

Som exempelvis

•  Sovjetunionens invasion av Tjeckoslovakien 1968 (genom ”försvarsalliansen” Warsawapakten) och dess krig i Afghanistan 1979-89.

•  USA:s krig i  Vietnam 1965-72 och brutala militärkupp i Chile 1973.

Men var är den svenska vänstern idag?

Den verkar helt ha abdikerat!

”Vänsterpartiet”  stöder till och med det imperialistiska bombkrig som USA, Frankrike och Storbritannien – inom ramen för ”försvarsalliansen” NATO – nu bedriver mot Libyen!

ÄVEN IDAG FINNS DET  unga människor i Sverige som reagerar mot

1. orättvisor som drabbar utsatta grupper av svenskar.

2. angreppskrig från stormakter eller stormaktsallianser.

Men de kallas inte ”vänster”.
De kallas ”extremhöger”.

På så vis har jag själv vandrat från att vara ”vänsterradikal” till att bli ”högerextrem”.

Utan att politiskt egentligen ha rört mig ur fläcken.

25 svar

  1. Det finns belägg för att vänsterextremister är mentalt störda

  2. Samma skäl som de du ovan framför gjorde, att jag för många år tillbaka röstade på Socialdemokraterna, men att jag numera röstar på SD.

  3. Det värsta är att svenska feminister har mer problem med den västerländske mannen än den man som formats av islam. Det är helt enkelt ett oerhört svek mot alla kvinnor som lever i slavliknande förhållande (även i Sverige) och i en vidrig kultur.

  4. Tänk, jag har gjort precis samma resa. Utan att ha rört mig ur fläcken.

  5. Det här var väldigt intressant.

  6. Jag har funderat mycket över huruvida den politiska vänster-högerskalan förflyttat sig i förhållande till mig eller tvärt om. Du fick mig att inse att jag i grund och botten är värdekonservativ och således inte rört mig ur fläcken rent åsiktsmässigt. Tack!

    • Mina ståndpunkter från 60-talet var inte enbart ”vänster” då. Kring dem fanns ganska mycket av politisk konsensus, över partigränserna.

      I stort sett hela det politiska spektrat har, som du är inne på, förflyttats. Även dådtidens konservativa blir med dagens prisma ”högerextrema”.

      Hur gick det till? Hur installerades detta prisma?

      Som jag ser det handlar det om tre moment:
      a) Makten över massmedia
      b) Det hänsynslösa utnyttjandet av denna makt
      c) Svensk konflikträdsla och avsaknad av integritet

      • Under min grundskoletid blev det fult att vara nationalist för ”då kunde det gå som i Tyskland…”. Att slå sig för bröstet och känna nationell stolthet blev endast rumsrent i idrottens värld, så jag skulle vilja lägga till punkt d) Avsaknad av nationell självkänsla.

  7. […] lästa inlägg Sandor gratulerarMiljöpartitalet, del 3Abdikerad vänsterVilja och maktÄr jag antisemit?Kommentars-kommentarOm migKalla fötterJudisk […]

  8. jag är en arbetare grabb och kommer alltid så vara .Men exakt vad har sossarna gjort för mig dom senaste 20 åren?Inget .det ända jag ska göra är att betala in allt mer till ett skepp som sjunker!!Därför blev S ett SD i valet

  9. […] Utan att politiskt egentligen ha rört mig ur fläcken. Källa […]

  10. […] är den röda generationen Precis som bloggaren och sd-människan Jan Mild beskrivit att omvärlden gjort honom ”höger” var jag också vänster, och ser idag […]

  11. […] har ju varit vänsterns signum att påtala klyftor i vårt samhälle. Nu har som sagt vänstern abdikerat, gått upp i rök, dunstat bort. Så det talas inte längre om […]

  12. […] Vad innebär det att stå politiskt till vänster? […]

  13. […] Vad innebär det att stå politiskt till vänster? […]

  14. Likadant för mig. Gått från vänster till höger. Senaste valet gav jag min röst till Alliansen. Nästa val, om utfrysningen av SD förblir och om media fortsätter att hålla sin orättvisa vinkling av verkligheten, kommer min röst garanterat att gå till SD.

  15. […] Svensk vänster har alltså abdikerat. Då blir det särskilt angeläget att Tredje Partiet blir ett fredsparti, som reagerar mot imperialism och stormaktsövergrepp. […]

  16. […] • Den 10 juni 1996 var det min och Anders Sundholms tur. Expoartikeln ”Blågult rättshaveri” gick då ut i miljonupplaga med Aftonbladet och Expressen. Där klassades jag dock vara som ”rättshaverist” – idag har Expo trappat upp – numera är jag ”högerextremist”. […]

  17. […] liknande. Finns hur mycket som helst hos honom som jag tror Tanja kan fås att förstå är en så högerextrem ‘knäppgöksposition’ att hon beklagar denna referens och slutar att länka Jan […]

  18. […] ‘a working class hero’. I dag är han en föraktansvärd vit medelålders man. Så ombytliga är de. De är opportunister och saknar […]

Lämna en kommentar