Inte bara GENUS

Tanja Bergkvists  nya operation gick tydligen bra, det är glädjande. Goda nyheter för Sverige!

Detta blir ett långt inlägg, men måste så bli innan jag här når fram till min ”punch line”:

psbokFör några år sedan satte jag s.a.s. tänderna i genusfrågan, genom att våren 2012 göra fyra filmer på det temat:
1. Manshatet
2. Jämställdhet
3. Forskning och dressyr
4. Bra för vem?

I det sammanhanget läste jag Pär Ströms bok ”Mansförtryck och kvinnovälde”, Susanna Popovas ”Elitfeministerna” och Elise Claesons ”mamma@home – Det moderlösa samhället”.

Jag var  naturligtvis också inne på Tanja Bergkvists Blog. ”Kamp mot fördumningsindustrin”.

tb1
Efter att mina filmer var klara blev dessa omnämnda av Tanja B på hennes webbsida. Ett omnämnande som visade sig vara mycket kontroversiellt!

”Länkning till Milld”. Kombinationen av att jag tydligen är så pestflaggad och att Tanja var skribent för Axess genererade flera kritiska kommentarer:

• ”Må vara att Jan Milld ifrågasätter genusvansinnet, men man ska ha i tanken att Jan Mild också ifrågasätter antalet dödade judar under WWII. Så jag litar inte 100% på den mannen.”

• ”Vidare har Jan Milld kampanjat för Muammar Khadaffi och beskrivit de som störtade honom – onda USA och NATO – som den stora skurken, kör konspirationsteorier även om (jämte judar) NWO och Bilderberggruppen samt liknande. Finns hur mycket som helst hos honom som jag tror Tanja kan fås att förstå är en så högerextrem ‘knäppgöksposition’ att hon beklagar denna referens och slutar att länka Jan Milld.”

• ”Oj länkningar till Milld, Tanja. Har du verkligen tillräcklig koll på invandringsdebatten för att undvika att du bränner dina skepp? Lundberg själv har ju varit livrädd för att bli nedsmutsad genom att exempelvis stänga ner kommentarsfältet i sin egen blogg.

Blotta tanken på att bli förknippad med Milld skulle ge honom frispel. Visst är det vansinnigt men korten måste spelas på bästa sätt. I Sverige råder som bekant en annan verklighet än i övriga världen när det kommer till dessa frågor.”

Tanja Bergkvist svarade:

”Jag vill alltså hävda min rätt att lyfta fram Millds nyproducerade genus-videos utan att för den sakens skull anses associerad till allt annat som han skrivit i en massa andra frågor under sin 40-åriga (!) politiska verksamhet. Att plöja hans omfattande blogg eller BGF skulle ta några månader – minst, men jag kan skriva upp det på min att göra-lista!”

• ”Tanja, 
Det är på många sätt uppfriskande att du skakar av dig klagomålen på att du har länkat till Milld med förnuftsmässiga argument. Självklart borde det vara exakt som du skriver, dvs. att du inte kan hållas ansvarig för samtliga inlägg från en given debattör enbart pga. att du länkar till ett av dessa inlägg.

Men samtidigt tyder det på en nästan verklighetsfrämmande naivitet från din sida.

– – –

Nu kan man tycka att detta är närmast barnsligt fånigt men tyvärr har dessa personer väldigt stort inflytande som de närmast njuter av att använda. Du såg själv hur livrädda dina meddebattörer på TFS blev när EXPO började göra förfrågningar.

Jag beundrar ditt mod, Tanja, men det är viktigt att du inser hur modig du är. Risken att du blir av med ditt jobb och förnekas möjlighet att skiva i t.ex Axess är väldigt stor.”

tb2

Nu har Tanja Bergkvist nämnt mig igen på sin webbsida.
Lika bitsk som alltid, samtidigt tar hon ett kliv framåt i sakfrågorna (inlägget i sin helhet finns här):

”Och nu när jag ändå är på krigsstigen … så kan jag lika bra berätta om Axess, eftersom så många av er undrat och fortsätter undra. Precis som många andra akademiker blev min inställning till Axess kluven 2012. Skillnaden är ju den att jag varit regelbunden krönikör där i fyra år.

Det som hände med Axess var följande. Man kom ut med programförklaringen Axess och tidsandan i början av 2012… Troligen skrevs programförklaringen som en reaktion på Aftonbladets med fleras kritik – alltså: istället för att rakryggat stå upp för det man tror på så kom man med en ologisk programförklaring som exempelvis innehöll ‘Axess anser varken att det finns någon ursvensk kultur eller att en sådan ska eftersträvas’. …
– – –
Hur kan allt svenskt alltid ha kommit utifrån?
Och hur kan folk från ‘vitt skilda kulturer’ (hur kan det finnas vitt skilda kulturer, men ingen svensk?) komma hit medan en svensk som åker till Afrika inte bär inte med sig någon kultur dit då, eftersom svensken ju inte har någon?

Går kulturbärandet alltid denna enkelriktade väg? Vad säger kulturantropologerna om denna tidsandan-intressanta iakttagelse?

Och hur kan Reinfeldt hävda att det ursvenska var ‘blott barbari’ om det inte finns något ursvenskt? Jag menar, här hamnar man ju i konflikt med självaste statsministern.

Och jag ser nu att Dick Erixon bloggat om att (s) tydligen ser Ramadan som en svensk tradition – då finns det ju i alla fall något svenskt ju.  …

Intressant att det svenska bara kan komma utifrån – vad jag vet kom min doktorsavhandling till inom Sveriges gränser och är därmed en del av vårt kulturella arv, även om den bara är några år gammal så utgör den SVENSK forskning inom matematik.

Och i sista Axess-blogginlägget (hela bloggen nu borta från nätet) läser vi om hur liberalerna äntligen ställt sig på Axess sida (eh, var det inte tvärtom…?) och hur man nu får stöd för sin kamp för fri invandring som man från Axess sida ‘länge propagerat för’:
– – –
För att återgå till Axess. Det finns lite annat också, som att dåvarande redaktionen 2012 kontaktade mig för att jag länkat till Milld. . .  Redaktionen hade blivit kontaktad av en ‘hög jurist’ angående denna min länkning eftersom Milld tydligen ansåg att 9/11 är en konspiration i något annat inlägg på sin blogg.

Jag har inte ens hunnit plöja 1% av Millds blogg ‘Tänd ett ljus’,  men som jag förstått det så är han är skeptisk till den officiella versionen av 9/11 och denna inställning delar han med 1/3 av USA:s egen befolkning, alltså 100 miljoner andra, där det kan räcka med att säkerhetstjänsten kände till planerna men medvetet inte ingrep (eftersom de av någon anledning behövde händelsen) för att bli kallad konspirationsteoretiker.

Jag sa att jag ju inte alls berört den frågan, inte kan något om den, och inte kan ta ansvar för Millds 40-åriga politiska verksamhet och varje inlägg av alla tusentals han skrivit eftersom jag inte ens är insatt i alla hans frågor, utan att jag ju länkade till genusvideo-inlägget + bokrecensionerna av Tokfeminismen och Elitfeministerna.

Det kan vara bra att läsa något Sverigevänligt ibland – eller är det olagligt?

Och för övrigt: sedan när blev det olagligt att länka till Milld? Vadå ‘hög jurist’? Jag blev tillfrågad om jag inte kunde ta bort hela inlägget, men jag sa nej. Jag sa att jag kan förtydliga med att jag inte tar ställning i hans övriga frågor, bl.a 9/11, vilket jag gjorde i en kommentar…

Men då blev jag kontaktad igen – att inte ta ställning var visst också att ta ställning! Således fick jag ta bort meningen i kommentaren där jag inte tar ställning till 9/11 eller något annat i Millds blogg! Helt galet. Skulle jag ta ställning på så sätt att jag istället skulle förespråka motsatta ståndpunkter när jag inte ens är insatt i frågorna, undrade jag? T ex att förespråka den motsatta ståndpunkten för helt fri invandring och annat som Axess börjat göra?
– – –
Tack men nej tack, jag sa att jag tänker behålla mitt inlägg och att jag inte tror att någon av mina läsare som går in på Millds blogg automatiskt tillskriver mig alla hans ståndpunkter – i så fall skulle jag inte heller kunna länka till DN, SvD eller andra bloggare eftersom de säkerligen har andra artiklar i andra ämnen än genus av alla sina tusentals, som jag inte kan något om eller instämmer i?

…Jag vill dock poängtera att av den 1% (max) jag läst på Millds blogg finns en hel del intressant och bra, och jag önskar att jag innehade alla hans kunskaper för att kunna ta ställning i alla andra frågor, men det har jag inte.”

jmpest

Nu till min ”punch linje”. Som många konstaterat är jag tydligen allvarligt pestsmittad.

Hur har det gått till?

Har jag
– begått olagligheter?
– uppmanat till våldsdåd?
– varit hotfull?
– farit med lögner?

Nej, detta har mig veterligen ingen hävdat.

Får jag säga det själv så är min ambition att
a) söka sanningen, finna relevanta fakta
b) ge spridning åt detta, säga som det är.

Våra erfarenheter med Blågula frågor sammanfattas i texten ”Obesvarad öppenhet”. Där frågar vi på vilka grunder man klassar andra människor som ”extremister”.  Är det personer som:

”• accepterar våld som politisk arbetsmetod, eller själva använder våld?

• vill hindra andra människor att få komma till tals?

• vägrar lyssna på vad andra har att säga, som är oförsonliga och kompromisslösa?

• arbetar för en destruktiv politik, med skadliga konsekvenser?”

En tidig vink om min ”pestmittning” har jag fått genom svårigheterna att i dagstidningar få in en debattartikel eller ens insändare. Jag har inte ens kunnat få in en betald annons om vitboken.

En antydan om verkliga orsaker bakom detta framtonar i några av kommentarerna på TB-bloggen. Man lyfter fram  WTC-dådet.

Där rör det sig väl mindre om politiska värderingar än om en sannolikhetsbedömning, en tolkning av verkligheten, ett försök att förstå vad som hänt.

Kring detta har jag till att börja med gjort två filmer om ‪terrordådet i New York 2001‬:

Del 1: Konsekvenser‬

Del 2: Hur gick det till?

Min bedömning där blir att den officiella teorin om hur tornen rasat samman är långsökt, osannolik.

Efter att ha gjort dessa filmer tog jag del av vad Alan Sabrosky, patriotisk amerikan, hade att säga. Hans tes är att bakom detta terrordåd låg Israel.

Varför är jag benägen att ta till mig den verklighetstolkningen? En orsak ligger i vad som tidigare framkommit kring det amerikanska krigsfartyget USS Liberty.

Ett moment gäller alltså israelisk utrikespolitik.

Ett annat moment framskymtar också i kommentarerna – det handlar om agendajudars makt och politiska strävan.

frpw

8 svar

  1. Jag har beundrat Tanja Bergkvist i flera år.
    Intelligens, mod, humor, sinne för proportioner, väl använd tid/kraft, listan kan göras lång över tösens härliga karaktärsegenskaper!

    Det verkar som en del av vår räddning kommer från en tös, vars föräldrar kom utifrån 😉

  2. AMAL, tack! 🙂 Inte båda föräldrar, min far är svensk och min mor kommer från Bulgarien. 🙂 Tack för värmande ord, nu missade jag ju Skavlan när jag upptäckte det här inlägget + lite nytt genusvansnne, men någon tipsade mig om kvällens program via denna länk: unvis.it/http://www.aftonbladet.se/kultur/article17845752.ab

  3. Tanja Bergkvist är en farlig motståndare för PK, det gör mig samtidigt rädd att dom kommer börja att djävlas med henne.
    Samtidigt känns det frustrerande att man inte vet hur man ska hjälpa modiga smarta människor som Janne och Tanja

    Modiga smarta människor växer inte på träd

  4. Janne och Tanja sliter med politik på sin fritid och får ingen del av skattemiljarderna som flödar över yrkespolitikerna. De blir istället motarbetade på alla sätt och stängs ute från de kanaler som står öppna för yrkespolitikerna och fårskocken som omger dem.

    Mr k frågar hur man kan hjälpa Janne och Tanja och Åmål svarar att vi måste hålla samman. Ett sätt att hålla samman är att föra ut deras idéer till folk omkring oss genom att tala med dem och genom att skriva på nätet. Ett bra sätt att nå ut är att organisera sig och arbeta tillsammans med likasinnade.

  5. Bra låt

Kommentera

