• Mest lästa inlägg

  • Mest klickade

Några ”PUNCH-LINER”

Adolf Hitler Saluting, 1934

Känner du till Godwins lag?

Just i onsdags blev jag påmind om den av en läsare, och det passar faktiskt bra – det var samma dag som vår nye statsminister hade debattpremiär i riksdagen.

Godwins lag beskrivs i Wikipedia så här:

”Godwins lag handlar om fenomenet att diskussionstrådar… oavsett ämne förr eller senare leder fram till liknelser som inbegriper Hitler eller nazister. … Lagen formulerades av Mike Godwin år 1990:

…’I takt med att en Usenetdiskussion blir längre, går sannolikheten för att en jämförelse görs som involverar nazister eller Hitler mot ett’. Att sannolikheten går mot ett betyder att det förr eller senare kommer att ske. Anspelningar på lagen syftar på att vidare diskussion kommer att vara lönlös, och den som liknar sin åsiktsmotståndare vid nazister kan anses ha förlorat diskussionen.”

hakkors1

Stefan Löfven gav direkt prov på Godwins lag, när han i riksdagen talade om Sverigedemokraterna. Som motivering till att han som statsminister inte talar med företrädare för SD anförde han att det på 1990-talet skulle ha förekommit hakkors i SD-demonstrationer.

Jag vet att SVT och/eller TV4 haft ”dokumentärer” om Sverigedemokraternas historia, med filmbilder på sådant – men det var inklippt från andra organisationers evenemang.

Själv har jag aldrig sett vare sig rörliga bilder eller stillbilder från någon SD-demonstration, där hakkors förekommit. Om sådana funnits att tillgå, skulle då inte dessa ha fångats upp av Expo och manglats ut i Expressen, åtskilliga gånger?

hakkors2

Jimmie Åkesson lät aningen tafatt i sitt svar till Löfven. Han förnekade inte att hakkors skulle ha förekommit i SD-demonstrationer – hur tolka det?

– Vet han där något som jag inte vet?

– Eller har han själv gått på pk-propagandan, gjort en lögnaktig verklighetsbild till sin egen?

Ovedersägligt är att det i SD:s periferi funnits en del hönshjärnor. Ett exempel är Tina Hallgren-Bengtsson i Höör, som 1996 vid ett tillfälle skrudade sig i full nazi-mundering på ett slags partaj. Hon var då inte längre SD-medlem, men hade året innan funnits i partiledningen.

Denna maskeradincident i Höör var väl töntig, men i sak ganska så harmlös. Betydligt värre är om man gör sig skyldig till misshandel av en annan människa och där är det ju sverigedemokraternas motståndare som utmärkt sig!  Våldet mot sverigedemokrater har hela tiden bagatelliserats i media och av politiker i ansvarig ställning.

jl2_copy

En del fläckar finns kanske också på SD, från dess första år, men varför mäts det med så olika mått?

Olika f.d. nazister blir förlåtna, ja till och med hyllade och kanske försedda med generösa projektbidrag om de lämnar sin tidigare bana för att istället bli politiskt korrekta. Skulle de däremot gå över till att bli  fredligt arbetande invandringskritiker med ett lagom-perspektiv, då gäller inte detta.

lagom

PROBLEMET i sammanhanget är alltså inte någon nazism – verklig eller bara orättvist pådyvlad – problemet är invandringskritiken. Så har det varit ända sedan första början.

webbsidan för ”Exit” framgår att det är bort från ”nationella rörelser” som individer ska räddas.


Här finns alltså en falskhet, men för att kunna fullfölja mitt resonemang måste jag nu bortse från denna. Här förutsätter jag mig ha med ärliga människor att göra – människor som verkligen vill Sveriges bästa och därför också önskar en väl fungerande demokrati.

Det sakligt ändamålsenliga blir då att hos andra individer/partier

a) se till rörelseriktningen

b) uppmuntra till bra ställningstaganden

c) ta fasta på även positiva moment och

d) söka efter gemensamma utgångspunkter.

sdsippa

Ingen kan rimligen hävda att Sverigedemokraterna idag är samma parti som för 15-20 år sedan.

Ingen kan rimligen hävda att något av riksdagens åtta partier är nazistiskt (däremot måste det demokratiska sinnelaget ifrågasättas hos i varje fall  Vänsterpartiet).

Då är jag  framme vid en första ”punch-line”.

Sverigedemokraterna har här missat att mejsla fram en alternativ grundsyn till den politiskt korrekta. Istället accepterar man tidskriften Expos förutsättningar, med etiketteringar och kopplingar, beröringsskräck och guilt-by-association.

pe

Ett helt konkret exempel är det Patrik Ehn skriver i Nationell Idag nr 38/2014:

”Sverigedemokraternas partimedlemmar är i bedrövande hög grad politiskt och ideologiskt oskolade, och ju kortare en person varit SD-medlem desto hopplösare är ofta fallet. Sverigedemokraternas medlemmar måste helt enkelt skolas och bildas, men partiet har inte haft tid och intresse att göra det.

2004 höll jag i en grundkurs för sverigedemokrater som folkbildaren och dåvarande partisekreteraren Jan Milld hade tagit fram. 

Därefter har inget hänt förutom att man som SD-medlem hotas av uteslutning om man närvarar på Jan Millds föredrag. Så illa är det.”

SONY DSC

Till bilden hör att jag lämnade Sverigedemokraterna på eget initiativ år 2005, blev inte utesluten. Utträdet skedde inte i någon protest. Tvärtom deklarerade jag min avsikt att fortsätta rösta på partiet, och mana andra till att också göra det.

Efter min SD-tid har jag medverkat i utgivningen av först  SVIC, sedan tabloiderna – en opinionsbildning som SD kunnat dra fördel av.

signal

Vad kan då ligga bakom det faktum att jag tydligen blivit så peststämplad?

• I första hand gäller det förmodligen den kritik som jag framfört kring judisk makt och  ”agendajudars” agerande till förmån för massinvandring och mångkultur.

• Efterhand har jag också fört fram en hel del kritik mot SD:s agerande, eller brist på agerande.

• Möjligen störs man redan av det faktum att jag ägnat mig åt fri opinionsbildning, helt utom partikontroll.  Det kan låta skruvat, men behandlingen av Thoralf Alfsson i Kalmar pekar faktiskt i den riktningen!

Mina åsikter har alltid varit offentliga, de framgår här på bloggen, i filmer och  tidningsartiklar. Alla kan naturligtvis inte hålla med mig om allt. Det gör jag inte ens själv. Jag har befunnit mig i ideologisk utveckling alltsedan 60-talet. Dessutom förändras ju själva verkligheten.

Med andra ord: vad är det i min åsiktsinriktning som ur SD-ledningens horisont är så gravt komprometterande att SD-medlemmar skulle behöva riskera uteslutning om de vistas i samma lokal som jag och lyssnar på vad jag har att säga???

talare

Låt oss ändå för resonemangets skull förutsätta att jag bär på åsikter som alls inte stämmer med SD:s partilinje… här kommer då min stora PUNCH-LINE:

Ska vi inte kunna förutsätta att varje medborgare, inklusive medlemmar i Sverigedemokraterna, har en INTEGRITET?

Dvs att SD-medlemmar är vuxna människor, med egen omdömesförmåga. Så att de kan ges förtroende att lyssna och läsa, ta del av olika fakta och allehanda argument, för att i slutänden själva dra sina slutsatser och bestämma vad de vill tro?

Bokbal

Det enda rimliga, om man ska utesluta medlemmar, måste vara deras eget agerande:

• för de fram åsikter, propagerar de aktivt, för sådant som är oförenligt med partiets politik?

• begår de handlingar som inte kan tolereras?

• visar de lojaliteter åt annat håll än Sverige och svenskarna?

bgtumme


Läs mer

Tabloidarmöte i Göteborg

Journalistik som människojakt

Grundkurs för Sverigedemokrater

Opinionsbildarnas grunder

Politisk korrekthet

Två människosyner

Tabloiderna

SD-röster i Dalarna 2010

SD-röster i Dalarna 2014


Filmer

Tal till SD:s riksårsmöte, del 1: Ros

Tal till SD:s riksårsmöte, del 2: Ris

16 svar

  1. För att undanröja eventuella missförstånd ber jag att få påpeka att Tina Hallgren-Bengtsson lämnade SD året innan hon inledde sin korta karriär som uniformerad nazist. Några år senare var det dags för avbön i AB, vill jag minnas.
    Vad beträffar hakkors i SD-demonstrationer kan jag bekräfta din bild och kan definitivt inte erinra mig några sådana vid de tillfällen jag deltog på 90-talet. Som du nämner så skulle eXpo knappast ha missat en sån godbit utan publicerat den vid återkommande tillfällen. En viss osäkerhet kan dock råda vad beträffar 30:e novembermanifestationerna på tidigt 90-tal. Detta p.g.a. de kaotiska förhållandena som rådde då och att demonstrationsledningen inte hade full kontroll över situationen. Om det inträffat så var det ingenting som var godkänt av ledningen utan ett resultat av bristande kontroll och överblick!

  2. En hänvisning till bgf förekommer på Avpixlat!

    För första gången diskuteras samhällsproblem ur NWO´s synvinkel;

    http://avpixlat.info/2014/10/08/storpolitiken-bakom-massasylinvandringen/

  3. De värsta krigsförbrytelserna som någonsin har begåtts begicks av Amerikanarna därefter kommer Sovjeterna!
    Ingen har betett sig så och kommit undan som de har gjort!
    Detta tack vare att median behärskas av det utvalda folket!
    De svalt ihjäl miljoner Tyskar efter kriget och våldtog miljoner Tyska kvinnor!

    • Tack för att du postar dessa sevärda filmer. Min syn på andra och första världskriget har vänt 180 grader sedan jag verkligen försökt sätta mig in i det och inte bara insupit propagandan.

      Vi lever i en sjuk värld där psykopater vill tvinga oss att tro på sagor och förvägra oss rätten att undersöka och tänka själva.

      Hur ska världen någonsin kunna blir frisk om vi bara ska matas med lögner som ska passa en agenda?

      Ska göra allt för att väcka fler att se igenom lögnerna. Vi måste ta ifrån dessa psykopater deras informationsmonopol.

  4. 1992 höll pilten Bildt ett tal där han talar om att förstöra det rådande systemet genom att byta ut befolkningen och införa NWO!
    Han talar på Bilderbergs vägnar!

  5. Apropå Hitler..här kommer den ”nya” Hitler inte nog med att han är är den ”nya” han är dessutom animerad 😉 en mycket rolig och sevärd film…med inslag av vad t.ex Barbra Lerner Specter sagt..om att Europa MÅSTE ta emot invandrare för annars skulle vi inte överleva…att vi har levt här och klarat oss bra i 40000 år verkar inte bekymra henne NEJ NEJ.. ;). Hursomhelst här kommer ”Antiracist Hitler” filmen är mycket sevärd och tänkvärd..! https://www.youtube.com/watch?v=lKDeyuM0-Og

  6. Hej! Tack för ditt förnämliga bloggande! Du hjälpte mig med några broschyrer tidigare som jag delat ut. Vidarebefordrar ibland din information och försöker naturligtvis att övertyga och informera. Är dock 83+ och har naturligt inte längre så många kontakter. Tittar inte ofta på TV men råkade ikväll titta på TV 4: bytt är bytt. Programledaren Renée Nyberg säger i ett sammanhang; ” den läskige Putin”. Detta i ett underhållningsprogram, så okunnigt, olämpligt, ointelligent och oförskämt. Jag tycker Obama skulle skulle lämna över fredspriset till Putin. Tack än en gång för dina sanningar och sunda förnuft. Mvh Stig

    Date: Thu, 9 Oct 2014 14:20:01 +0000 To: stigrydmark@hotmail.com

  7. Den tyska journalisten är ett måste att titta på. Vi får här ytterligare en bekräftelse på det vi redan misstänkte att allt vi matas med är propaganda från USA. Bara skölja och svälj.

    • Och om ”nyheterna/propagandan” kommer från USA gissa vilka som styr media ”over there” …folk runt om i världen borde helt enkelt börja plocka bort sina olämpliga ledare och mediaelit sätt dem alla i husarrest skicka dem sedan till Israel.

      Robban Aschberg skulle säkert trivas på någon av deras kolschoser..Carl Bildt, Reinfeldt, J, Wallenberg…kungen…alla dessa landsförrädare skulle säkert trivas hos de utvalda som de har tjänat så länge och troget.

      Det antivita projektet i världen måste stoppas NU…vita måste inse att det är ett krig som bedrivs mot oss..ett krig som inbegriper ALLA delar i våra liv..! Vi har INTE råd med politisk splittring…vi måste stå nationellt enade om vi ska kunna vinna! Därefter ska vi välja oss en ny SVENSK kung ”för dem som gillar monarkin” efter den nationella revolutionen….en kung var aldrig på livstid förr i världen…han kunde avsättas om det visade sig att han var en dålig ledare.

      Mer makt ska sedan ges denna kung och han och en senat eller generalförsammling styr landet tillsammans för folkets bästa. Folket måste förstås vara medvetna om vad som är bra för dem…sunt familjeliv arbete kärlek omtanke levande landsbyggd vibrerande stadsliv ett gott svenskt liv helt enkelt. En pension värd namnet…och mycket lägre skatter.

      Speciellt ska ska punktskatter och avgifter på redan skattade pengar tas bort. Dessa förvillar människor och lurar de enfaldiga att tro att de bara betalar kommunalskatt 😉 visste de enfaldiga HUR mycket skatt de verkligen betalade då är de tveksamt om de skulle rösta på sossarna igen. Det är genom att dessa smygavgifter ”arbetsgivaravgifter” ”bostadsenhetsavgift/fastighetsavgift” och punktskatter gjorts osynliga som skattetrycket har kunnat skruvas upp i Sverige. Detta anser jag vara ett oärligt förfarande..och bör förbjudas..

      • Demokratin har visat sig noll och intet värd eftersom de som ska välja inte får rätt information. Vad är då demokrati? Det är något som kontrolleras av de som kontrollerar informationen. Således gäller logiskt

        demokrat = makt till mediaoligarkerna

Lämna en kommentar