Alfsson – ett föredöme!

ta

Thoralf Alfsson har inte blivit nedflyttad på SD:s riksdagsvalsedel.

Han tas helt bort från listan. Ingen möjlighet ska finnas att personkryssa upp honom till valbar plats.

Precis som S-ledningen nyligen gjorde mot Carina Hägg.

Vad ligger bakom petningen av Alfsson?

Michael Rosenberg, ordförande i valberedningen:
–  Vi har kunnat konstatera att vi har olika sätt att kommunicera partiets politik.

Vad kan det betyda konkret?

Jag ser fyra moment:

ogon

1. BLOGGEN

Thoralf Alfsson är genom sin blogg mycket aktiv på webben, lägger dagligen ut egna texter, får många läsarkommentarer. Tar upp många ämnen och sprider mycket information – faktauppgifter och egna åsikter.

ogon

2. FLYGBLAD

Alfsson har också framställt flygblad/foldrar och spridit i Kalmar län, planerar ytterligare tryckt material för hushållsutdelning.

ta2

ogon

3. LÄNKAR

Vidare länkar Alfsson till ”Fria Tider” – en webbsida som Mattias Karlsson stämplat som ”fascistisk”.

Och – kanske än ”värre” – han har dessutom länk till en av mina filmer.

ogon

4. POLITISK DOM

Förmodligen kan det även ha spelat roll att Alfsson 2012 dömdes för förtal, om än på mycket lösa grunder. Han skulle fyra år tidigare på sin blogg ha namngivit en person som av polisen avhysts från en demonstration och kallat vederbörande ”vänsterhuligan”. Enligt tingsrätten var blogginlägget ägnat att ”väcka missaktning av en politisk motståndare.”

”Huligan” blir ju knappast en överdrivet grov beteckning, om det gäller en person som deltar i organiserade mötesstörningar, dvs brottsliga gärningar. En bara alltför vanlig sysselsättning i ”vänster”-kretsar.

krossa

Själv har jag förtalats i Kungsbacka-Nytt, kallats ”antisemit” – utan att få in genmäle. Tillvitelsen är både kränkande och osaklig, men tanken att få åtal väckt har inte ens föresvävat mig – jag räknar inte med möjlighet till rättvisa i det svenska rättsväsendet vad gäller sådant.

Mot bakgrund av hur vårt rättsväsende fungerar blir det orimligt om SD-ledningen fäster vikt vid domen mot Alfsson. Det var ju en politisk dom.

Thoralf Alfsson arbetar i det stora hela föredömligt, för att inte säga beundransvärt, genom sitt kombinerande av parlamentariskt arbete med opinionsbildning. Jag kan inte se någon sverigedemokrat som gör detta bättre än han.

På min blogg har jag således givit en eloge till Alfsson.  Vilket möjligen bidragit till att försämra hans ställning inom partiet (”applåder från fel håll”). Tidigare hade han en fast länk till min blogg, men tog nyligen bort den – kände kanske att det var alltför kontroversiellt.

Ett liknande exempel har vi i Stellan Bojeruds blogg ”Mopsen”. Han fick kritik för att där ha varit alltför frispråkig, varpå han valde att helt ta bort bloggen.

Thoralf Alfsson borde hållas fram som ett positivt exempel för andra sverigedemokrater. Nu gör alltså SD-ledningen raka motsatsen.

Detta blir svårt att förstå, om man inte redan har mycket lågt ställda förväntningar på denna ledning.

ta1

PS

Utvecklingen inom Sverigedemokraterna aktualiserar två frågeställningar:

A. Hur agera inför årets val?

B. Är SD:s öde något som kan undvikas för nya sverigevänliga partiförsök,
eller ligger det inbyggt i systemet?

Läs mer:

Folkupplysning

Kalmar

SD-kritik

Kontrollerad Opposition

14 svar

  1. kan man inte skriva namnet på valsedeln i klartext i stället för att kryssa?

    • Värt att kolla med Valmyndigheten!

      Finns den möjligheten kommer jag själv att nyttja den,
      samt mana andra sverigevänner att också göra det!

    • Nej! Det går inte eftersom valsedlarna inte är öppna. Det går bara att rösta på anmälda kandidater.

      • ”Det går bara att rösta på anmälda kandidater”, säger Rune. Då undrar jag;1) Är detta något nytt? 2) Gäller det enbart Riksdagsvalet?
        Jag frågar därför att vår Thord B. i Kungsbacka kom in i kommunfullmäktige genom att någon skrivit hans namn på en valsedel med enbart partibeteckning ”Sverigedemokraterna”..

  2. Den här nolltoleranslinjen inom det egna partiet kommer att alltmer polarisera Sverigevänner från varandra. Istället för att arbeta för en så bred samsyn som möjligt så motarbetar man varandras arbete för en bättre utveckling , tänk om JÅ kunde inse detta. En annan riksdagsman som jag får positiva vibbar av är David Lång, som enligt mig skulle vara partiets ansikte utåt, med en lämplig bakgrund inom finanser och nationalekonomi. Han har mer pondus och skärpa bakom sina ord som går hem som ledaregenskaper. Dessutom anses väl han stå närmare partiets gräsrötter? Om det inte skulle gå att kryssa någon annan så ser jag honom som ett bra alternativ.

  3. Vad jag har förstått så är SD:s lista ”låst” vilket betyder att man inte kan skriva Thoralfs namn.

    Icke heller tas hänsyn till om man överstrukit namn. Man kan göra det utan att valsedeln blir ogiltig men som sagt, det spelar ingen roll.

    Vi (bor i Lindesbergs kommun) känner oss rätt förtvivlade pga att den nyss valda ordföranden redan känt sig motarbetad och hoppat av, och två av de mest aktiva som suttit i kf nu går ur SD och tänker inte kandidera mera.

    Vem ska vi rösta på?

  4. Ursäkta att jag upprepar mig men jag såg att jag postade nedanstående under en gammal kommentar.

    Mycket bra intervju med Kevin MacDonald här: http://www.redicecreations.com/radio/2014/03/RIR-140312.php
    Svara

    • Mycket att lyssna på – tack för länktipset.

      Noterar av Kevin MacDonald säger 87.00 in i programmet: när han växte upp lärde han sig att se USA som ”the good guy” i världspolitiken – nu går det inte längre att se saken så.

      Jag ska snart lägga ut en kortfilm om Paul Craig Roberts. Neocons arbetar för krig!

  5. Ser fram emot ditt svar på a och b ovan.

  6. Att Thoralf Alfsson behandlas så här av partiet är inget mindre än en skandal. Jag är mycket orolig för att SD är på väg att tas över av ett gäng JA-sägande karriärister. Om så är fallet har vi snart ett nytt Ny Demokrati! Thoralf är en av få som verkligen värvat både medlemmar och väljare/röster till SD. Allvarligt när en valberedning inte verkar förstå sitt parti´s bästa och dessutom föreslå sig själva på Riksdagslistan!

  7. @Gunnar
    Tack för länken till redicecreations – det bästa för dem som inte har problem med engelskan, rekommenderas absolut. Intervjun innehåller inte bara om fulmedias mörkläggning o bedrägeri utan tar även upp bl. a det som händer Ukraina.
    Jo det som hände Thoralf är en skandal, tror att ganska många börjar fatta nu.

  8. Alfsson kritiserade ju även nolltoleransen, kanske en bidragande orsak.
    http://mobil.thoralf.bloggplatsen.se/2013/04/17/9741108-uteslutningar/

  9. […] Alfsson – ett föredöme! […]

  10. […] Alfsson – ett föredöme! […]

Kommentera

