• Mest lästa inlägg

  • Mest klickade

SvP?

fraga
Finns det något parti att rösta på i höstens riksdagsval?

Vad som talar för Svenskarnas Parti är uppenbart: man vill utgå från svenska intressen.

Detta innefattar en klart restriktiv linje i invandringspolitiken och krav på förstatligande av bankerna.

Vad jag närmast ska uppehålla mig vid är dock de moment som gör att jag känner tveksamhet inför SvP och måste sätta ett antal frågetecken.

svapfragor

Det gäller i huvudsak:

1. Demokrati

Som jag kunnat uppfatta saken finns i SvP-leden en kluvenhet kring demokrati, en oklarhet om vad man där tycker.

Men är problemet att Sverige idag har för mycket demokrati eller är det att vi har för litet demokrati?

Här finns utrymme för problematiseringar!

2. Rasism

Synen på raser och vilka eventuella konsekvenser som rasskillnader ska kunna få för beviljande av uppehållstillstånd eller medborgarskap kan också behöva benas ut.

u

Ukrainakrisen har aktualiserat ytterligare två moment:

3. Geopolitiken

Kan NATO och Ryssland ses som i huvudsak ”lika goda kålsupare”? Är de ungefär lika starka och lika aggressiva?

Ska Sverige gå med i NATO?

Finns det en rusofobi att bekämpa i Sverige?

Vill SvP vara ett fredsparti?

palmeduva

4.  Våld

Kuppen i Kiev har medfört våld, förföljelse och krig.

I vilken utsträckning tar SvP avstånd från övergreppen och den mentalitet som ligger bakom dem?

odessa2
x

Närmast siktar jag till åtminstone fyra olika texter, som ska resonera utifrån punkterna ovan.

Läs mer

BGF-intervju med Stefan Jacobsson

Tredje partiet

4 svar

  1. Läste på Fria Tider att de brutit med Svoboda.

    • Ja, i varje fall har samarbetet ”lagts på is”.
      Klart positivt! Ett viktigt steg i rätt riktning.

      Nu väntar jag på att Moderaterna ska följa efter, med ett avståndstagande från det politiska våld som Svobodaföreträdare har hyllat…

Lämna en kommentar