• Mest lästa inlägg

  • Mest klickade

Vilka utesluts ur SD?

”Vi kommer inte att acceptera avvikelse i någon mening egentligen.”

Jimmie Åkesson

Vilka medlemmar är det, som bör uteslutas ur Sverigedemokraterna?

Är det:

1. obegåvade och odisciplinerade, som kan skada partiet i media genom solokörningar och okontrollerat pladder?

2. begåvade och självständiga, fritänkare med ryggrad, som kan hjälpa partiet genom att forma en opposition, då partiledningen hamnat fel?

Dessa frågor får aktualitet genom uteslutningen av Mattias From, gruppledare för SD i Kungsbacka kommun, där partiet gjort ett föredömligt arbeteInte utan kritik från Expo-kretsar, som det visade sig.

Kritiken handlade om länkningar och påstådd ”antisemitism”: SD länkar vidare till antisemiter.  Det var denna blogg och BGF-webben som där åsyftades.  SD Kungsbacka vek sig dock inte inför det osakliga påhoppet.

Nu är SD Kungsbackas Mattias From utesluten ur partiet.

Varför?

Den officiella motiveringen är ett uttalande som han gjort på sin blogg, om att det finns sionister inom SD, med stort inflytande.

Sant eller falskt?

Som jag ser saken var sanningshalten i uttalandet helt uppenbar redan före uteslutningen, men bekräftades sedan genom denna.

Begreppet ”sionism” har efterhand blivit tvetydigt. Från början betydde det bara att man bejakade existensen av en judisk stat i Västasien. I den bemärkelsen blir även jag att räkna som ”sionist”, men i dagens läge innefattar begreppet något mer, nämligen att man stöder den politik som bedrivs av den aktuella regimen i Tel Aviv.

Även i denna mer extrema bemärkelse är SD sionistiskt. Det visade sig, då frågan om erkännande av en palestinsk stat var uppe i riksdagen och SD röstade nej.

Enligt Kent Ekeroth är SD riksdagens mest israelvänliga parti.

Det var Ekeroth och andra sionister i SD-ledningen som försökte få SDU-ordförande Kasselstrand utbytt efter att denne offentligt kritiserat SD:s hållning i Palestinafrågan.

SDK-redaktören Tommy Hansson har nog gått längst med sitt gottande åt tanken att Carl Bildt skulle kunna röna samma öde som Folke Bernadotte, genom att förarga regimen i Tel Aviv.

Jag kan inte hitta den förgripliga formuleringen om ”sionister i SD”, så jag får förlita mig till vad pressekreterare Martin Kinnunen uttalat för halländska media:

”…en text som lades upp på Froms hemsida där han ställde sig bakom konspiratoriska och antisemitiska idéer om att Sverigedemokraterna styrs av judar”

”Mattias From är ideologiskt avvikande och hör helt enkelt inte hemma i SD. Det handlar bland annat om en text han publicerade på sin hemsida där han ger stöd åt antisemitiska konspirationsteorier som att judar styr och kontrollerar SD” 

Martin Kinnunen gjorde sig bemärkt även efter att en folkvald SD-politiker i en skånsk kommun anklagats för att ha kallat ”ensamkommande flyktingbarn” för ”skäggbarn”

”– Det finns betydligt bättre sätt att beskriva den här problematiken på än att generalisera över en hel grupp, säger Sverigedemokraternas pressansvarige Martin Kinnunen till DN.se.

”…ska man inte uttrycka sig om människor på ett sätt som kan uppfattas som kränkande”, säger Martin Kinnunen. 

Se även:

https://janmilld.wordpress.com/2011/03/31/overspant/

https://janmilld.wordpress.com/2012/10/13/nolltolerans-mot-vad/

 

24 svar

  1. Så vad är lösningen?

    • • Att inte utesluta fel personer,
      • Att inte tolerera att i kommunerna bra arbetande partiföreträdare baktalas av SD-are centralt,
      • Att inte vika sig för Expo- och mediadrev.

    • De ska inte lyda mig – bara visa eget omdöme efter att ha tagit del av den nu breda kritiken.

      Ska någon SD-medlem nu uteslutas, så är det väl Martin Kinnunen!

      • Så du tror att med din kritik kommer ex. Israels illegala ockupation av Palestina att nu fördömas i SD? Om inte vad blir då din åtgärd? Flyter du med som en död fisk eller gör du något radikalt som räknas i så fall vad?

    • Vad är ditt eget förslag?

      • Mitt eget förslag är givetvis Kung Martin’s parti och det näst bästa vore att du blir kung i ett eget parti som valsamverkar med mig och andra resonabla människor genom Valsamverkanspartiet så att det blir någon djävla ordning på Sverige.

        Man skäms ju för bövelen att kalla sig svensk utomlands idag.

        Ja. Underskatta inte vikten av att styra ett parti diktatoriskt, för politiken är full av mindre bemedlade som kommer förstöra vilket demokratiskt parti som helst.

        Det är givetvis helt odemokratiskt att folket på valdagen ska behöva välja mellan idiotiska alternativ när vi kan skapa resonabla partier som de kan välja mellan.

      • När startar du ett nytt resonabelt parti… eller åtminstone…när blir du och andra vänstermänniskor valbara i SD?

      • Jag har nu ett nytt förslag för tydligen anses inte ”kungar” särskilt acceptabla längre i Sverige…. http://olivgronapartiet.wordpress.com
        Vi baserar allt på vetenskap.
        Välkommen Jan!

  2. Sionism är mer en inställning och känsla, än att det har med en enskild stat att göra. Vad man än tycker om det.

    Men ska t ex en som talar för internatinalism och mångfald mot nationalism också tillåtas bre ut sig inom partiet…

    Frågan är vad man vill ha för syn i partet, vilken linje, och sen hålla sig till det.

    D v s huvudspåret måste vara det centrala. Annars blir man ett urvattnat parti om man ska tillfredställa alla och envar.

  3. Jimmie Åkesson säger alltså ”“Vi kommer inte att acceptera avvikelse i någon mening egentligen.” – Det är ett uttalande som ger mig ångest.
    Tror han verkligen att SD vinner nåt på att uttala sig så ?
    Uttalandet stinker !

    MVH: Anders Klasson

  4. Jimmie Åkesson i debatt med Annie Löf idag.

    Jimmie Åkesson sa att alliansen var som en läkare som först slår patienten i huvudet med en klubba, för att sedan lappa och laga och plåstra om, så att det inte blöder lika mycket som efter slaget på den då friske patienten. Apropå att man först har massinvandring, som skapar integrationsproblem, som man sen tvingas lösa genom att lappa och laga. Istället för att minska invandringen så att problemen inte skapas. Efter detta urspelades följande replikskifte:

    Annie Löf:
    ”Vilken verktygslåda tänker Jimmie Åkesson använda för att lösa integrationsproblemen.”

    Jimmie Åkesson:
    ”Jag behöver igen verktygslåda, för jag har inte haft sönder något.”

    Mycket bra svar tycker jag. För det är ju så det är. Må vara att vi tycker som vi tycker om Jimmie Åkesson, jämfört med hur han borde vara när det gäller tillåtande av andras meningar. Men i debatter gentemot PK-dinosaurierna är han bra. Och han är det enda vi har som på något endaste sätt representerar oss i våran syn. I alla fall i dag. Och det är ju i alla fall positivt , att vi har nån son äntligen säger ifrån och för fram invandrarkritiska åsikter på riksnivå. Alltid något. So go Jimmie go, säger jag, trots allt.

    • Exakt! Jag hörde också detta replikskifte och gjorde samma reflexion. Du ger ord åt mina tankar.

      Vilket inte förtar att det är rätt att påtala när SD-ledningen gör grova fel. Dit hör förtalet mot och uteslutningen av Mattias From.

  5. Jo, men det är bra att ”vi” har en röst i riksdagen i alla fall, även om den inte är perfekt. Bättre någon som vågar ställa de obekväma invandringsfrågorna, än avsaknad debatt om det över huvud taget. Att det sker och på ganska god mån i ”vår” anda, det tjänar sammhället på i ”våran” sak, eller hur… Och Jimmie Åkesson är rätt bra, trots sina brister. I alla fall som debattör. Synd bara att han ska vara så feg ibland . Men som sagt, det vore ju inte bättre utan honom, tycker jag. Så man kanske är tvungen att ge honom en chans, trots hans restriktioner angående tillåtenheten av åsikter och beteende inom SD.

    • Jimmie Å blir inte sämre i riksdagsdebatter av att få viss kritik på webben – snarare tvärtom, tror jag! Alla politiker kan behöva känna av ett tryck från annat än pk-media.

  6. Jo, men SD är så färskt parti på rksdagsnivå. Det kan skada partiet, mer än att gynna det. Åtminstone i nuläget.

    Jag tycker att vid en andra riksdagsperiod kan man verkligen börja hårdgranska partiet och dess företrädare även från vårt håll. Men nu innan nästa val bör vi kanske hålla oss lite lugna, om de gör bra saker i vår anda som vi kan uppskatta. Då bör vi kanske överse med att Jimmie Åkessons partipiska viner hårt ibland.

    Men jag tycker faktiskt att han gör riktigt bra ifrån sig i konfrontation med PK:s anhang. Det kanske han är själv han kanske blir villrådig ibland. Men åter igen, vi kanske måste överse med det nu i början, även om inte jag gillar det heller. Men alla är vi barn i början. Och det är kanske inte så lätt att göra rätt när man befinner sig mitt i smeten. Så det bästa kanske är att ställa upp och överse med Åkessons bravader. Åtminstone till efter nästa val.

  7. Ordet skäggbarn är ju skapat som ett ironiskt svar på kulturmarxisternas beteckning ensamkommande flyktingbarn. Jag ser inget rasistiskt i detta. Om man nu kan bli utesluten för att skriva ordet skäggbarn, vad kommer då härnäst? Finns ju gott om andra ironiska ord sprungna ur PK’s nyord, pensionsräddare, vinstlotter, hjärkirurger, raketforskare och nybyggare. Kommer dessa ord också bli förbjudna? Jag tycker själv bara att det är roligt att folkhumorn vänder deras egna skapade PK-ord mot dem. Lite humor kan det väl få finnas inom politiken?

  8. Apropos Jimmie Åkesson så är han med på bild i dagens Östersunds Postens ledare (www.op.se). Man vill att han ska kasta ut Jämtlands SD-politiker Ronny Carlsson. RC har protesterat mot byggande av en ny moské i Östersund och uttryckt sig olämpligt om kvinnoförtryck och kvinnlig omskärelse. OBS! Finns även en annan artikel i dagens ÖP där muslimernas imam får uttala sig.
    Jag har själv blivit refuserad flera gånger i avisan då jag opponerat mig mot att varje ny invandrargrupp (senast var det nästan 50 st afganer) ska få ett eget centrum att umgås i. Min motivering var att om vi använde befintliga offentliga lokaler skulle integreringen gå snabbare.

  9. Uteslutning eller inte. Och vilka kan ju diskuteras. Och på vilken grund i så fall. Men ALDRIG p g a lågt till tak tycker jag. Men att överse med Jimmies nycker och typ av tolerans, den första perioden i riksdagen kanske är nödvändigt för han ska finna det rätta konceptet för partiet i förtsättningen.

  10. Skriver som god vän till Mattias. I ett tidigt skede skrev jag ett brev till SD-ledningen. Jag har ytterligare ett brev till partiledningen. Jag har talat personligen med Björn Söder. Jag har vid upprepade tillfällen manat till besinning betr. uteslutning av den duktige och ambitiöse Mattias From. Allt har dessvärre varit förgäves.

  11. Ojdå, plötsligt ”postades” min kommentar. Jag fortsätter där jag slutade: I ett läge där Välfärdssverige krackelerar fortare och fortare, behövs alla resurser i form av nationella kämpar, oavsett hur dessa ställer sig i Israel/Palestina-frågan. Vi har betydligt viktigare frågor att ta itu med, nämligen räddningen av vårt kära Fosterland!
    Personligen tycker jag som partiledningen i denna fråga men det hör inte hit! Både ex.-vis Kasselstrand & From är lika viktiga i SD-arbetet för Sverige.
    Jag kan bara hoppas att Kungsbackas väljares förtroende för SD inte skadats för mycket efter alla rubriker i lokalpressen. EXPO har naturligtvis jublat över SD-ledningens beslut, det borde trots allt partiledningen ha räknat med.
    Opinionssiffrorna är med SD, hoppas det fortsätter så och att det inte är för sent att svenska folket vaknar ur sin politiska KOMA!?!

  12. […] Tyvärr har nu kommit signaler i motsatt riktning. I samband med uteslutningar och hot om utrensningar har SD-ordförande Jimmie Åkesson uttalat att det ska visas ”nolltolerans” mot diverse -ister. […]

  13. […] En del av denna process är även ett antal anmärkningsvärda uteslutningar. […]

  14. […] Vilka utesluts ur SD? […]

Lämna en kommentar