• Mest lästa inlägg

  • Mest klickade

Sommarprat

sommar1
Sveriges Radios sommarpratarprogram ”Sommar” i P1 startade en gång 1959. Det har sedan utvecklats till en succé, kan man väl säga. När vi ligger ”i hängmattan” semestertid passar det perfekt att ha något sådant att lyssna till.

Dessvärre har där samtidigt skett en utveckling mot alltmer av politisk korrekthet. Det är knappast aktuellt att bland programvärdarna släppa fram någon individ med åsikter som inte stämmer med den officiellt påbjudna ”värdegrunden”.

sfr
Som en liten ansats, för att åtminstone markera möjligheten av en motbild, körde Carl Lundström och jag 2007 programmet ”Sveriges Fria Radio” på internet. Flaskhalsen i sammanhanget var inte arbetsmässig utan ekonomisk.  Det blev mycket pengar att betala i STIM-avgifter.

Programmen fanns ett tag kvar på internet, men nu inte längre – med undantag av några som bärgats till Youtube.

ic
Till min glädje upptäcker jag nu att Ingrid & Conrad på ett mycket proffsigt sätt lyckats få igång ett alternativa sommarpratarprogram. Ny teknik med Soundcloud verkar här ge nya möjligheter. Inte bara blir dessa program markeringar mot Sveriges Radios inkrökthet, alternativprogrammen i sig är också givande att lyssna till.

När detta skrivs har tre program hunnit sändas och jag ser verkligen med spänning fram emot fortsättningen!


I princip finns två linjer att här välja mellan:

•   Antingen försöka begränsa sig till att säga sådant som alla vi dissidenter kan vara överens om.

•  Eller att låta varje enskilt program s.a.s. ta ut svängarna och rymma även sådant som inom våra led kan vara kontroversiellt.

Det enda rimliga blir, tycker jag, att välja den senare vägen. Annars blir det ju alltför slätkammat och ointressant. Samtidigt är det önskvärt att svängarna över tid kan tas ut åt olika håll, så att programutbudet som helhet kan förmedla mer av bredd än enskilda program.

Låt mig här konkretisera genom att ge några invändningar som jag själv kan anföra mot det hittills sända.


icwc
Det första programmet i serien hade Ingrid Carlqvist som sommarpratare. På en punkt hade jag där en invändning. Det gällde den historiska roll som hon tilldelade Winston Churchill 60 minuter in i programmet.

Enligt David Irving var bombkriget 1940-45 och framåt i första hand ett resultat av Winston Churchills agerande (6.00 in i denna film) . Om detta skrev jag i avsnitt 1 i min aktuella Tysklandsserie, och till det ska jag snart återkomma i avsnitt 3.


mcok
Det tredje programmet hade Micke Carlsson som pratare. Bra tempo och medryckande, många poänger:

• T ex hur enfrågepartiet Miljöpartiet släppt sin egen politiska huvudfråga.

• Eller när han talar om ”den destruktiva kraft” som Mona Sahlin representerar.

• En gång var det Ingemar Stenmark som ”fick hela Sverige att stanna”, nu är det våra politiker som åstadkommer det…

Mina invändningar mot det som Micke Carlsson anförde:

1.  Vietnamkriget var inte något resultat av kinesiskt ingripande. Kina har genom årtusenden varit ett hot för vietnamesernas självständighet. Stödet till Nordvietnam och FNL kom framförallt från Sovjetunionen.

2. Mot Sovjets inmarsch i Tjeckoslovakien 1968 protesterade också den svenska vänstern, i synnerhet KFML/SKP.

3.  Vad Dubceks reformkommunister hade kunnat åstadkomma i Tjeckoslovakien, om de tillåtits fullfölja, överträffas med råge av det som Putin nu åstadkommer i Ryssland. Ändå är han buse-björn.

4. ”Demokrati” utgör ingen garanti mot angreppskrig, tortyr osv. Sedan länge är det USA, inte Ryssland, som är aggressivt.

5. Egyptens angrepp på Israel 1973 var inte oprovocerat, det var ett försök att återerövra Sinai – som Israel erövrat 6 år tidigare, i sitt angreppskrig 1967.


Vad jag särskilt finner värt att uppmärksamma är dock det andra programmet, med Eva-Marie Olsson.

De erfarenheter som hon där redovisar från sitt arbete inom Sverigedemokraterna gör att varje SD-medlem borde noga lyssna igenom hela det programmet!

Mina kommentarer kring detta ska komma i morgondagens bloggtext.

15 svar

  1. Programmen har redan tagits bort på YouTube med hänvisning till musiken strider mot upphovsrättslagen. Dom finns fortfarande kvar på Soundcloud men jag misstänker att fienden jobbar för att få bort dom där också. Med tanke på att Nordfront nyligen blev permanent avstängda så skulle jag inte lita allt för mycket på SC. Så passa på att lyssna medan ni kan.

  2. Vad beträffar Sommar i P1 så har jag för länge sen slutat lyssna. Varje år läser jag igenom listan över sommarpratare och vilket datum de ska ut i etern. Brukar hitta ett par tre stycken som kan tänkas vara intressanta. Det finns säkert fler men jag orkar helt enkelt inte utsätta mig för det psykiska lidande det medför när de obligatoriska kulturmarxistiska flosklerna börjar flöda ur högtalaren. Allt innanför åsiktskorridoren, intet utanför åsiktskorridoren. Det är så förutsägbart och slentrianmässigt så jag står helt enkelt inte ut med det längre!

    • Då är vi två.

    • Jag har inte heller lyssnat på många år. Orkar inte heller med det längre. Slutade lyssna på SR helt för flera år sedan. Lyssnade på DR ett par år innan det också blev tjatigt. Samma låtlistor går dagarna i ända som på SR. Nu klarar jag mig bra med många bra podcasts varje dag som är vettigare att lyssna på.

      • Men 24syv … ? Inte ens denna har du funnit hörvärd??

        Nu står min radio inställd på den kanalen – som också kan höras via nätet – men jag har slutat trycka på knappen … även där. Och tänk, jag har aldrig varit inne på SVT Play en enda gång! Varför skulle jag det? Teven gav jag bort för länge sedan …

        Dock går jag via datorn till RTP för att få lite bevarad europeisk kultur – det är en guldgruva på deras Play.

      • Eftersom jag uppskattar vissa typer av klassisk musik så har jag inte helt brutit med SR. Men det blir mest P2 nu för tiden. Efter att ha studerat programtablån noggrant så kan jag gå in och lyssna på enstaka P1-program som i bland kan vara intressanta.

      • Det är mest brist på tid, Maja. Det finns redan så många poddar att lyssna på. Möjligtvis skulle jag kunna tänka mig offra tid på enstaka program om det tar upp något som intresserar mig. Av samma skäl har jag inte engagerat mig i Swebb-tv heller. Har bara sett ett program.

  3. Jag blir deprimerad av att lyssna på henne. Vi måste börja beskriva positiva konstruktiva och emotionellt korrekta lösningar på problemen istället! Vi behöver en positiv målbild!

      • Du Martin Gustavsson ditt vetenskapliga parti är inte genomförbart som politiskt parti.
        Så du borde inrikta dig enbart till att tala till de oupplysta, vilket är att rekommendera och ingenting annat.

      • @ar4ne
        Att tala till ”de oupplysta” är att tala med de allra flesta, ar4ne.

      • Jag skulle ha skrivit detta tidigare, men nu rann bägaren över när du klankar ner på(klaga på; kritisera som man är avståndstagande eller överlägsen gentemot) Julia Caesar och som du också har gjort med Jan Milld samt några av oss andra också. Jag förbehåller mig rätten att använda din text om yttrandefrihet som du har i ditt vetenskapliga parti ”Vår politik A-Ö”;
        ”Vetenskapliga partiet anser att yttrandefrihet måste balanseras med ett respektfullt deliberativt demokratiskt samtal. Att med mobbande osakliga tillmälen försöka ge sig på människor som gör sitt bästa för oss alla är inte syftet med yttrandefrihet. Sådant beteende är inte mentalt friskt. Finns det däremot underbyggnad för kritik och detta bevisas och tillmälet står i proportion till kritiken som framförs är saken givetvis en helt annan. Den som ex. drar in Sverige i krig och mord på miljontals oskyldiga människor i främmande land i riksdagens omröstningar måste faktiskt tåla att bli kallad ”satans mördare”. Det står nämligen i rimlig proportion till det utförda moraliska brottet.”

        Jag tar också mig rätten att genom denna text kalla dig Martin Gustavsson för hycklare och mobbare.
        Du vill att om vi kommenterar något på din blogg så ska det ske hövligt. Varför gör inte du det här?

      • Utmärkt citat. Jag anser att min kritik av Julia Caesars depressiva tonläge är befogad även om depressivitet visserligen är förståeligt. Men depressivitet kan knappast motivera någon till positivitet och konstruktivitet. Jag är säker på att hon själv kan skilja på mobbing och konstruktiv kritik. Jag anser att du har tagit på dig hjälparhatten helt utan att det behövs. Julia vet vad mobbning är. Den har knackat på hennes dörr.

      • Det är dessutom min åsikt att Jan Milld är mycket svårmobbad då han vägrar ta på sig offerhatten. Jag upplever inte att jag är en mobbare, men sanningen kan givetvis göra ont. Sanningen är dock ingen mobbning. Men det egna motståndet mot sanningen kan givetvis leda till en känsla av mobbning, men den är i så fall självpåtagen. Den som väljer offerrollen får då gärna hjälp av den som tar på sig hjälparrollen, men den relationen är osund och leder naturligtvis inte framåt mot lösningen heller.

Lämna en kommentar