Gotland river alla murar?

zombies

På Gotland har regionfullmäktige haft en animerad invandringsdebatt.

Ur tidningen ”Hela Gotland”, den 15/6 2015:

”ÖKAT FLYKTINGMOTTAGANDE PÅ ÖN Sverigedemokraterna fick flera hårda ord emot sig i regionfullmäktige. Det efter sitt ställningstagande mot ett ökat flyktingmottagande på Gotland.”

Kaj Lundmark från SD anförde försiktigtvis några invändningar:

”–Den sista tiden har en hel del oroliga gotlänningar hört av sig till mig om invandringen”

”–En familj har flyttat hit för att de inte ville ha en lika segregerad förort som i Stockholm. Nu kan det bli samma sak här. Att Gotland nu drar på sig stora kostnader när man har ekonomiska problem.”

Reaktionen från övriga partiföreträdare blev häftig:

”–Nu har ni haft en period i fullmäktige. Ni har inga åsikter, ni har ingen politik. Men invandrare är ni emot, det är fascinerande, säger Simon Härenstam (M) och riktade sig till SD.

Jag vill att Gotland ska vara är ett tolerant samhälle där man tar hand om sina medmänniskor, fortsätter han.

Även Björn Jansson (S), regionstyrelsens ordförande, reagerade kraftigt på Kaj Lundmarks anförande.

Vi har tagit ansvar för befolkningen och de som flytt till Sverige. De flyr från diktaturer, fattigdom och nöd. Jag är stolt över att Gotland och Sverige tar emot invandrare. Vissa ser bara hinder, de flesta av oss i fullmäktige ser möjligheterna. Det är vad vi ska göra och det är jag stolt över, säger Björn Jansson.

Lisa Blochmann (C) berättade i talarstolen att hennes efternamn härstammar från Tyskland. Hon hade svårt att hålla känslorna borta när hon var uppe i talarstolen och svarade Kaj Lundmark.

Jag blir så upprörd att jag nästan skakar. Er politik är sprungen ur nynazismen och jag har väntat på att du ska komma med de här inläggen.”

Med en förkrossande majoritet beslöt fullmäktige på Gotland om ett ”ökat flyktingmottagande” – bara Sverigedemokraternas tre ledamöter röstade emot.

msisis

Det här ligger ju i linje med det budskap som trummas ut centralt från Sjupartiets företrädare. Nu senaste kunde vi höra Mona Sahlin i TV hänvisa till hur desperat läget är med människor som flyr undan ISIS i Syrien.

Ingenstans i stora massmedia ställs frågan vad som orsakat och orsakar dessa flyktingströmmar, nämligen krigshandlingar från NATO med allierade! I både Syrien och Libyen har  Sverige medverkat till eländet.

Jag saknar de resonemang som fördes i en s-proposition för 25 år sedan:

”Sverige bör utveckla och föra en aktiv flykting- och immigrationspolitik, som utifrån ett helhetstänkande och en humanitär grundsyn tar sikte på att dels undanröja eller lindra orsaker bakom flykt och påtvingad migration, dels skapa ett system för regleringen av invandringen som bättre än det nuvarande ger rätten att stanna i vårt land till dem som bäst behöver det.”

natoflykt

gotlandrum


 Mer

http://www.friatider.se/svenska-flaggan-ska-bort-fran-gotland

http://www.friatider.se/gotland-maste-tiodubbla-invandringen

http://www.friatider.se/nu-ska-gotland-bli-mangkulturellt

 

14 svar

  1. VART skall vi svenskar fly till???

    • Har du hyfsad utbildning så finns USA och Kanada. Sen har vi resten av Europa där fortfarande forna östblocket kan erbjuda etniskt homogena samhällen på sin håll. Ryssland kan vara ett alternativ för vissa, men är mycket exotiskt för oss kulturellt. St Petersburg är nog det mest rimliga alternativet där, det är lite mer kosmopolitiskt (det är rådet jag fått från ryssar iaf).

      Hur som helst så tror jag det kan finnas stora nackdelar med att fly. Man blir där en utböling i ett främmande land, med ett sämre nätverk. I den framtid jag befarar (global ekonomisk kollaps) snart är över oss så tror jag detta kommer vara den viktigaste tillgången. Själv väljer jag svensk landsbygd.

      • Glöm för allt i världen inte Asien dit jag själv ”flytt”. Med bra utbildning i bagaget ger hög lön, väldigt låg skatt och västerlänningar är efterfrågade. Behagligare klimat, även människor emellan.

        Familjen har aldrig mått så bra som vi mår nu.

      • ”…. USA och Kanada…. etniskt homogena”

        Ööh, skämtar du ? Varför rekommendera USA/Kanada, de är ju bägge byggda på invandring och mångkultur..

      • Snorre det finns fortfarande många platser i både USA och Kanada som är i mycket etniskt homogena. Jag menar inte att hela USA eller Kanada är etniskt homogena som länder.

        USA är inte alls byggt på mångkultur, inte i den betydelse som svenska politiker menar iaf.

  2. Vi har ingen skyldighet att ta emot en enda individ. Det finns säkra platser i närområdet i hela världen, på varje kontinent och det är dit man då får söka sig. Det är också lättare och man kan hjälpa fler om man flyr till närliggande länder.

    Sedan delar jag helt din syn att USA och Israel ska ta samtliga flyktingar eftersom det är de som har sett till att vi har kaos och flyktingströmmar. Bush hotade med att man var antingen med USA eller så var man dess fiende så ansvaret måste vara helt och hållet deras. USA leder också NATO och Israel kontrollerar USA.

    Gotland bör främst ta hand om sina befintliga medborgare, skapa en attraktiv plats där folk vill bo, söka arbetstillfällen dit och se till att ungdomar vill bo och skaffa barn där.

    Sverige avsätter 1% av BNP för bistånd. Inom denna summa måste allt bistånd rymmas.

  3. När jag följer debatten i Sverige ter sig svenska bombdemokrater &låtsashumanister som de kanske mest hycklande politikerna..i världen.

  4. Om alla som vill bort från diktaturer, fattigdom och nöd ska ha automatisk rätt till uppehållstillstånd i Sverige så blir det fråga om miljarder människor. Men enligt personer som Björn Jansson (S) är det tydligen inga problem. Det går nog att klämma in 30-40 miljoner på ön, finns det hjärterum så finns det stjärterum!

  5. Jag vill INTE beblandas, tror inte majoriteten vill det heller. Att sprida ut skiten gör den inte mindre obehaglig och den jämlikheten vill jag slippa se. Var finns närmaste *grindsamhälle* det bör vi nog ha pejl på, jag har fått nog av, undanträngnings effekten, bor i Södertälje kommun så jag vet att berätta. Dra in alla soc.bidrag så löser sig mycket, här behövs ett stålbad. Sverige åt Svenskarna, och Gotland, vi får väl överge den ön som semesterparadis, sikta mot Åland, Bornholm, Rügen. Roger

    • Bra rutet! Måste vara jobbigt att bo i Södertälje numera som i min ungdom var en mycket trevligt ställe att bo på!!

      Varför tar vi emot så många ”flyktingar” som vi ska försörja så
      att gamla inte får kaffebröd till kaffet av penningbrist.
      Det är horribelt. KÖR UT DEM!!

  6. Sverige har blivit ett stjärterum, alltså toalett, där allt mer långväga ifrån importerat avfall dumpas, tack vare det öppna hjärtats politik (skapad av de som har eget Dass och Kapital, där de kan sitta i godan ro och klämma fram vidrigheter åt oss andra).

  7. Det är väl bara att konstatera att vi måste rösta RÄTT. Jag har röstat SD men antar att när de väl kommer till makten blir det som vanligt – men hoppas kan man alltid.
    Hoppet är det sista som överger människan – sägs det.

  8. Kul när nyhetsuppläsare säger vad dom verkligen tycker. Kolla hela…

Kommentera

