• Mest lästa inlägg

  • Mest klickade

JAN MILLDS BLOGG – nystart!

Egentligen startade jag min blogg på WordPress den 12 december 2009, men på adressen milld.wordpress.com. Jag har nu lyssnat på goda råd och bytt till adressen ”janmilld.wordpress.com”.

I samband med det skiftet gör jag även ändringar på loggan upptill och döper bloggen till ”TÄND ETT LJUS!”

På många sätt har det tyvärr mörknat för Sverige. Ambitionen med mitt skrivande är just därför att bidraga till att sprida klarhet om olika förhållanden  och samtidigt bilda opinion för nödvändiga politiska åtgärder. Blir vi fler som agerar, då  ökar möjligheterna till att åstadkomma en mer positiv samhällsutveckling.


Det har blivit en hel del av politisk verksamhet sedan jag i början av 60-talet gick med i SSU, lärde mig esperanto och aktiverade mig i fredsrörelsen. Efter några decennier inom SAP har jag under kortare perioder varit verksam även inom VPK, Miljöpartiet och Sverigedemokraterna.

Genomgående har jag sysslat med folkbildnings- och opinionsarbete – genom att ge ut tidskrifter, skriva böcker, sända radioprogram, tillverka diabildserier eller göra filmer.

Fram till mitten av 1980-talet tillhörde jag själv de politiskt korrekta. Det var ett misslyckande som tvingade mig att börja tänka om.

I ett dia-material hade jag tänkt mig att ”såga rasisterna jäms med fotknölarna”, genom att påvisa hur deras argumentering baserade sig på fördomar: invandrare var alls inte överrepresenterade som bidragstagare eller i brottslighet.

Det visade sig att där gick jag bet. Med andra ord hade jag haft fel. Min karta stämde inte med verkligheten.

Hur göra då?

I detta läge valde jag att fortsättningsvis utgå från verkligheten. Jag skaffade mig en ny karta.

År 1994 gav jag ut boken ”Lagom är bäst!” i en första version. Senare samma år utkom de första numren av tidskriften ”Blågula frågor”. År 1995 drog Anders Sundholm och jag igång föreningen Blågula frågor. Förutom tidskriftsutgivningen organiserade vi  möten, både inomhusmöten och torgmöten.

Även om det blev svårigheter att få hyra lokaler tilläts vi ha våra torgmöten i fred fram till valrörelsen 2002. Då gick BGF ut med kampanjen ”Sänd en signal!” . där vi argumenterade att en röst på Sverigedemokraterna i riksdagsvalet skulle visa makthavarna att väljare reagerade mot både den förda invandringspolitiken och övergreppen mot SD:are. Med signalkampanjen blev även BGF:s möten uppvaktade av vänsterhuliganer.

Men redan 1995 hade Dagens Eko via TT fått igång en mediakampanj om ”den främlingsfientlige nämndemannen”, dvs Anders Sundholm som satt i Svea Hovrätt.

Och i juni  1996 kom Expobilagan med kvällsdrakarna, vilket resulterade i en första AFA-målning av en vägg till mitt bostadshus.

År 1996 markerade samtidigt något positivt. De var då vi kunde sjösätta BGF:s webbsida, som därefter växt till ett arkiv kring invandring, demokrati, media, brottslighet, mm.

Vidare gick Blågula frågor ut med ett upprop: ”För ett medborgerligt samtal”.

År 2001 gav jag ut en ny bok, ”Dialog om invandringen?”, som summerade våra dittillsvarande erfarenheter i försöken att komma till tals kring invandringen.

Min tid som aktiv inom Sverigedemokraterna föregicks av att jag skrev kolumner i SD-Kuriren. Sedan satte jag ihop ett studiematerial, ”Grundkurs för sverigedemokrater”. Som partisekreterare gjorde jag och Runar Filper en Norrlandsturné 2004 som väckte uppmärksamhet. För Stockholmsdistriktet författade jag skriften Det Sverigevänliga Alternativet”.

Under mina två år som SD-medlem fick jag även igenom ett i mitt tycke viktigt ställningstagande från riksårsmötet: ”Yttrandefrihet finns inte, om det inte finns för meningsmotståndare”. Innan jag lämnade SD hann jag medverka till att Jimmie Åkesson år 2005 valdes till ny partiordförande.

Många har undrat varför jag lämnade SD. Svaret är att jag bäst kommer till min rätt om jag får ägna mig åt skrivande, att göra filmer och överhuvudtaget opinionsarbeta.  Som SD-företrädare kände jag mig där inte ha  tillräcklig frihet. (Konkret märktes detta i att partistyrelsen reagerade mot att  jag och Anders Sundholm några år tidigare på BGF-webben hade recenserat boken En tom säck kan inte stå”.)

Jag lämnade  inte Sverigedemokraterna i någon protest – utan har fortsatt att rösta SD i riksdagsvalen, vilket jag manar envar att göra år 2010!

Mycket av min syn på SD finns med i mitt bidrag till jubileumsboken ”20 röster om 20 år”.

Nu filar jag som bäst på ytterligare en bok: ”Mångkulturellt FACIT – vitbok om ett förräderi”.

Se vidare: http://www.bgf.nu/vitboken.

En bok som kommer att tryckas under våren, om det visar sig att stödet och intresset för den är tillräckligt stort.

Min förhoppning är naturligtvis att bloggen Tänd ett ljus!” ska få många läsare – så där välkomnas all hjälp!

Välkomna även med artikelkommentarer!

Jag planerar att lägga ut en ny text i stort sett varje dag, åtminstone under vinterhalvåret.

Jan Milld


22 svar

  1. Hej Jan!

    Lycka till med bloggen och hoppas att du lägger in en räknare till Bloggtoppen och att du kommer att klättra på denna. Desto fler som syns på Bloggtoppen desto bättre för Sd. Thoralf Alfsson i Kalmar ligger stadigt kring nionde plats.

    Det har gått en del år sedan vi allra som hastigast träffades hos Sven-Olle i Sjöbo och jag har ett svagt minne av att du då tilldelade honom ett diplom? Sedan några år tillbaka är jag och familjen bosatta i Småland.

  2. Härligt Milld. Härligt.

  3. Får instämma med Skånepågen ovan.

    Det är inte ovanligt att man nyttjat information i dina texter/videos som underlag vid diskussioner. Än, vad jag vet, är dessa fakta inte ifrågasatta och än mindre motbevisade av oppositionen. Föga förvånande men ändå, för det är ju så att ‘vi kritiker alltid har fel’ eller hur?

    Du är en viktig individ i kampen för demokrati och mot det politiskt korrekta skeppet som är på väg at sjunka. Låt pennan din göra sig hörd mången gång åter.

  4. Bra initiativ Janne!
    Vi är många som vill lycka dig till med denna blogg och som stöttar dig i ditt outtröttliga arbete för folkupplysning och information om hur våra makthavare för oss bakom ljuset med sina lakejer journalisterna som medbrottslingar!
    Länge leve Janne och sanningen!

  5. Grattis till bloggen, Jan. Hoppas du forsoker lanka upp till tidningarnas artiklar via Twingy sa du far storre spridning. Ett annat tips ar att i sidokolumnen lanka till aktuella youtubefilmer och andras bra blogkartiklar, det finns massor med bra material.

    Tyvarr sa filtrerar tidningarna bort nastan alla kommentare som belyser invandrarbrottsligheten och alla negativa konsekvenser av massinvandringen. Tidningarna tillater mestadels bara icke-politiska och vansterextremisternas bloggar.

    Ser fram emot Jans skriverier.

  6. Föjer med intresse denna blogg.
    Keep upp the good work….

  7. Välkommen med en ny blogg! Lägger den direkt i mina favoriter för daglig läsning.

  8. Varmt välkommen till bloggosfären. Den boken ser jag fram emot.

  9. Du borde skaffa en RSS-feed. Mycket bättre än e-post-prenumerationer. Annars önskar jag lycka till!

  10. Ser fram emot ännu en ärlig blogg !!

  11. Din aktivitet är väldigt uppskattad, Jan. Sverige behöver fler som du.

  12. Lycka till med bloggen. Du behövs.
    Får önska dig en riktigt God Jul och ett Gott Nytt År.

    Mvh Göran

  13. Hej Janne.

    Du har en enastående förmåga att med få och enkla ord, beskriva mycket.

    Kör hårt, du behövs.

    Kommer att sprida bloggadressen till alla i min adressbok.

    Trevlig helg.

  14. Lycka till med bloggen du gör ett hedersvärt jobb. Det är alltid lika intressant att läsa det du skriver. Dina filmer är suveräna. God Jul jan.

  15. Det är inte måga bloggar jag läser, men du får ett givet bokmärke.
    Kör så det ryker =)

  16. Tänd ett ljus! Just det. Vi får inte ge upp. Sverige som land och svenskarna som ett folk måste kämpa nu. Aldrig ge upp.

  17. Det ska bli intressant att följa din blogg!

  18. Kommer du delta i valrörelsen 2010?

  19. Bra! Äntligen!

  20. Jag önskar dig allt gott inför det nya året. Det är nu vi skall samla våra resurser för att ta fighten med fienderna till sanning och åsiktsfrihet.

    Låt min hemstad Landskrona tjäna som ett avskräckande exempel på vad som händer när den sk mångkulturen går överstyr och de kriminella krafterna tillåts breda ut sig på Svenskarnas bekostnad.

    Det är en utveckling som alltfler tvingas ta del av trots att de inte blivit tillfrågade.

    För ett sverigevänligt alternativ!

    Sd i Riksdagen 2010!

  21. […] presentation, innan jag började beta av de ställda frågorna, återgav jag i huvudsak denna text från min […]

  22. […] Mer utförligt finns detta beskrivet här: […]

Lämna en kommentar