Fredagsbio om skolan

fredagsbio20

Den svenska skolans resultat i PISA-mätningarna fortsätter att peka nedåt.

Samtidigt har de betyg som satts på eleverna pekat i motsatt riktning.  Hur förklara detta?

Räknas lärarna som mer framgångsrika, om de sätter höga betyg? Kan de då vinna i status, lön och karriär? Eller hänger ett hot över dem att stämplas som ”rasister” om de inte ger höga betyg?


Hursomhelst är regering och ”opposition” nu överens om att läget är ”allvarligt”. Man drar sig inte för att tala om ”utmaningar” och utlovar ett batteri av ”satsningar”.

I de områden där eleverna visat minst intresse av att visa sig på lektionerna eller minst vilja att lära sig ska sättas in extra resurser. Dit ska dirigeras ”de bästa lärarna”, framhåller utbildningsminister Gustav Fridolin.

Om detta handlar veckans fredagsbio: ”Skola som UTMANAR”.


En sak slog mig efter att filmen var klar.

Den svenska lärarkåren består mest av kvinnor.  I grundskolan ca 80%, i gymnasiet drygt 50% (år 2012).

Många av eleverna med skolproblem har en utländsk bakgrund med muslimska rötter. Kan ett viktigt moment i deras skolproblem utgöras av svårigheter att ta instruktioner från kvinnor?

Blir då innebörden av ”de bästa lärarna” att dessa ska utgöras av män, gärna furirtyper?


Med eller utan furirtyper som lärare måste nu betyg i uppförande och ordning återinföras! Skolan måste ha sanktionsmöjligheter mot elever som saboterar undervisningssituationen.

För övrigt vore införande av skoluniformer en markering av viljeinriktning, av att eleverna har gjort ett åtagande. I en stor del av världens länder har man skoluniformer.

kk


PS

Ur läsarbidrag på webbsidan ”Konkursverket.se”:

”Dottern skrev det nationella provet i engelska igår. Där fick hon lära sig följande: Indien är det fattigaste landet i världen, Ryssland med Putin som diktator är den värsta och farligaste diktaturen i världen, USA är vårt ‘motherland’ som alltid ställer upp för oss, Sverige är ett rikt land som kan ta emot många flyktingar som har det svårt.

Sverige behöver läggas in på mentalsjukhus, verkligen. Denna massiva propaganda är skapad av höga byråkrater i Stockholm. Syftet är ren hjärntvätt av landets alla 16-åringar som skriver nationella prov…”


Mer

http://avpixlat.info/2015/05/10/debattorer-i-danmark-och-norge-talar-klarsprak-om-invandrarpojkars-daliga-skolresultat/


https://janmilld.wordpress.com/2011/05/17/ett-skolrecept/

https://janmilld.wordpress.com/2013/11/01/vart-gar-sd/

https://janmilld.wordpress.com/2013/12/06/en-jamnare-smet/

https://janmilld.wordpress.com/2013/08/21/roster-om-skolan/

https://janmilld.wordpress.com/2011/05/16/flumskolan/

https://janmilld.wordpress.com/2014/09/04/skola-under-attack/

http://www.bgf.nu/skola/exit.html

Annonser

16 svar

  1. I bland kommer sanningen från oväntat håll! En uppenbarligen ung skolelev skriver följande i lokaltidningen Mitt i Söderort 5/5 -15:
    STÄLL HÖGRE KRAV PÅ OSS ELEVER
    Det skulle hjälpa samhället om man hjälpte och stöttade lärarna i deras jobb. Och att man vågade ställa krav på barn och ungdomar.
    Innan elever får komma in i klassrummet borde de få visa upp papper, penna, suddgummi och bok för lektionen. Lär dem inte att det är okej att komma sent och tomhänt till klassrummet. Tänk på vilka signaler det skickar.
    Lite fruktan för skolan är bara nyttig, den håller oss på tårna!
    Jag ser hur skolor klagar på elevers slapphet, samtidigt som man skickar dubbla signaler genom att inte ställa krav.
    Så ett insidertips från en elev: Våga ställa högre krav! Ni kan komma att överraskas av resultatet.
    Eleven skvallrar

  2. Reblogga detta på Dag Selander: Om MXp och kommenterade:
    Problemen med den svenska skolan & invandringen är temat för Fredagsbio #20: ”Skola som UTMANAR”. Filmen varar 15 minuter.

    Detta kvartssamtal om skolans problem är den bästa analys som finns i detta aktuella ämne.

  3. Så länge PK regerar så kommer skolan, vården och övrig samhällsservice att dyka till sämre nivåer än under medeltiden.

  4. Mycket bra Fredagsmys som vanligt.

    Skolan drabbas så klart av att Sverige tar in så många med dåliga språkkunskaper och en svagare utbildningstradition. Problemet är dock allvarligare än så.

    I ett normalt samhälle skulle de som styr tänka så här: Hur ska vi bli lite bättre för varje år som går? Det finns inga gränser och det handlar inte bara om att trycka in fakta och lära utantill utan också om kritiskt tänkande, att kritisera källor, hitta glädjen i lärandet, o.s.v. Det finns inga gränser för hur bra en skola skulle kunna bli på sikt. Bara fantasin sätter gränserna.

    I Sverige, som inte är ett normalt samhälle, är det inte viktigt att vi blir bättre och man bryr sig i grunden inte om vi blir sämre heller, Därför gör det inget om intelligensen sjunker på de elever som ska gå i skolan, eller att lärarna är dåligt betalada och outbildade, eller att det inte är någon ordning i skolan, eller att en lärare inte själv kan brinna för ett ämne om läraren inte får bestämma själv hur undervisningen ska ske utan helt mekaniskt följa den propaganda som skolverket påbjuder.

    Jag tror uppriktigt att man helt tappat greppet och stoppar nu huvudet i sanden. En sak är man dock nöjd med och det är att alla elever utsätts för den rätta läran och propagandan i 9 år. Förhoppningsvis, som de ser det, leder det till att dessa elever sedan fortsätter på den inslagna vägen mot svensk självutplåning. Den väg man nu slagit in på. Så de kan inte vara helt missnöjda. Propagandan i dagens skola i Sverige står inte DDR långt efter. Elever som har låga kunskaper och saknar förmåga till kritiskt tänkande är lättare att indoktrinera och utgör inte samma hot mot makten när de sedan lämnat skolan. Kanske är det trots allt det som är det viktigaste för de som bestämmer.

    Medan svenska folket dövar sina sinnen med chips och Lets Dance på Fredag, öl och fotboll på Lördag sjunker Sverige allt djupare i kvicksanden och när det sprattlar till på någon blogg känns det allt oftare som att de bara leder till att vi dras ner allt snabbare.

    Ska Sverige kunna räddas måste en eller flera mycket kapitalstarka personer som är beredda att bryta dödläget och slåss mot de som idag har makten träda fram. Annars kommer det inte gå. Endast detta kan fungera som en hjälpande hand att dra oss upp från ett säkert borttynande.

  5. Sanningen svider och tyvärr döljer man den medest lagstiftningen.
    Att nyanlända besitter sämmre förkunskaper får man förstås säga men att påstå att det finns intelligens skillnader mellan olika folkslag kan nästan rändera i ett fängelsebesök längre än vad vanliga besök tar.
    I USA har afroamerikaner efter mer än 150 år i landet och efter att blivit utblandade en del fortfarande inte mer än drygt 85 i IQ.
    Självklart avspeglas sånt i skolresultatet också.
    Man löser inte sådana problem med ännu mer pengar till skolor som redan har långt större resurser än de mer välordnade.
    Skickar man de bästa lärarna dit kan man möjligtvis få små förbättringar men det blir då på bekostnad av andra skolor som tappar sina bästa lärare.
    Det här känns mer som en ekevation som saknar lösning.

    • Det finns ju naturligtvis olika slag av sanningar här i tillvaron….

      En högutbildad akademiker med aldrig så hög mätbar Intelligenskvot, alltså IQ, har kanske trots denna eventuellt mycket höga mätbara intelligens kanske en ganska så begränsad och sämre, (dvs., SÄMRE), förmåga att kunna överleva i något afrikanskt klimat, eller varför inte som inuit eller eskimå på Island, eller såsom Aborigin i Australiens bushland, osv.? Där är kanske just den typen av intelligens som är mätbar inte alltid den typen som i alla situationer kan leda till förmågor till överlevnad i respektive klimat?…

      Vad gäller s.k. intelligensskillnader, (dvs., INTELLIGENSSKILLNADER), och eventuella mätbara olikheter i intelligenskvot hos olika befolkningar runt jordklotet, så säger nog dessa skillnader ändå relativt lite i praktiken….

      Det finns nog inga garantier för att en människa med hög mätbar intelligens automatiskt alltid på ett funktionellt sätt kan använda sig av den i ett konkret socialt sammanhang eller i en konkret specifik miljö….

      Att därför tro att s.k. IQ-nivåer skulle vara några superviktiga variabler att fokusera kring är nog en villfarelse….

      En sådan villfarelse, samt ett sådant relativt meningslöst fokus, behöver nog inte nödvändigtvis rendera, (dvs RENDERA), några längre fängelsebesök, såvida inte sådana uttalade villfarelser eller sådant uttalat relativt meningslöst fokus då uttalas endast för att försöka misskreditera några människor eller ännu värre, är direkt ämnat att försöka förolämpa något folk, vilket inte varken är särskilt intelligent eller särskilt artigt att i så fall vilja försöka göra….

      Sådana ekvationer, (dvs. EKVATIONER), är inte särskilt konstruktiva eller ens så särskilt meningsfulla att försöka syssla med….

      • Du svarar Mikael att hans resonemang är villfarelser. Ok kan du då beskriva varför skolans har så stora problem och varför PISAmätningarna ger så dåliga resultat?

      • Min kommentar till Mikael löd ungefär:…”Det finns nog inga garantier för att en människa med hög mätbar intelligens automatiskt och alltid på ett funktionellt sätt kan använda sig av den i ett konkret socialt sammanhang eller i en konkret specifik miljö…. DÄRFÖR är NOG en tro på att FRÄMST mätbara höga s.k. IQ-nivåer skulle vara några SUPERVIKTIGA VARIABLER att FOKUSERA kring, en villfarelse”….

        Svitjod skrev maj 8, 2015 at 12:06565:

        ”Du svarar Mikael att hans resonemang är villfarelser. Ok kan du då beskriva varför skolans har så stora problem och varför PISA- mätningar ger så dåliga resultat?”…

        Detta problem, med dåliga mätresultat i PISA –mätningar i skolan, är naturligtvis ett MYCKET stort problemområde som kan innehålla en MÄNGD olika påverkansfaktorer och påverkansvariabler som det nästan skulle kunna krävas en hel bok, eller en hel avhandling eller kanske en ganska så omfattande uppsats för att kunna göra någon slags begriplig redogörelse för, vilket inte finns plats, eller tid, till att göra här på Jan Millds blogg….

        Men många ganska uppenbara påverkansfaktorer och påverkansvariabler för goda, eller mindre goda, skolresultat, som kanske ändå ganska enkelt kan låta sig inringas kan handla om känslor av tillhörighet, språkliga förmågor, känslor av berättigande, motivation, social status, begåvning, intelligens, vilja, lust, tillit, tilltro, resurser av olika slag, förmågor av kulturell begriplighet och kulturell förståelse samt beroenden av en stöttande och supportande familjesituation i ett socialt sammanhang som uppmuntrar studier m.m., et cetera, osv……

      • Det här är ett ämne för böcker och akademiska avhandlingar. Det bedrivs faktiskt intelligensforskning som jämför olika grupper och ”raser” med varann och som kommit fram till att det finns betydande skillnader. Du drar in andra faktorer i ditt resonemang såsom överlevnadsförmåga under extrema klimatförhållanden, social kompetens och omdömesförmåga. Det är välkänt att det t.ex. inte finns något samband mellan intelligens och omdömesförmåga. Något som de flesta säkert kunnat konstatera i sin egen omgivning.
        Generellt kan man ändå konstatera att kognitiv kapacitet är oerhört viktig för att uppnå goda resultat i skolan och i högre utbildning. Sen spelar naturligtvis andra faktorer in såsom hemförhållanden och föräldrars förmåga att hjälpa och stötta. Därför är krav på ordning och reda och studiero i klassrummet viktigare för socialt utsatta barn som inte får uppbackning hemma och vars föräldrar kan ha olika former av problem.
        PS Inuiter eller eskimåer lever i regel på Grönland, inte Island! DS

      • Just det, alldeles riktigt. Inuiter lever på ett – Isigt – land, som heter Grön-land, vilket var det rätta namnet. Tack för den informationen och rättelsen.

      • Det säger sig självt att det man mäter är en begränsad del av verkligheten. Poängen är att tittar man på en grupp människor från olika kollektiv så finns det skillnader i det som vi brukar förknippa med intelligens. IQ måttet kan ses som en bred indikator på hur man klarar sig i ett moderna västerländskt kunskapssamhälle. IQ säger inte något om förmågan att överleva i skogen.

        Herrnstein & Murry gjorde i sin bok Bell Curve en mycket smart analys där man helt enkelt bara mätte IQ på vita människor i den första delen av sin bok.

        Det finns skillnader i intelligens inom olika grupper såväl som mellan grupper. Skälet att bara mäta på vita var så klart att undvika att det blir så känsloladdat. Människor är programmerade att hata allt som handlar om olika intelligens. Men vi vet ju bara genom att se oss omkring att det finns olika förmågor hon oss människor. Intelligens är inte den enda. Det finns massor av saker som är viktiga som inte IQ mäter som t.ex. kreativitet, integritet, ärlighet, lojalitet, tapperhet, o.s.v. men hur dåligt IQ-måttet som används än är så går det att bevisa statistiskt att det finns samband mellan ett sådant mått och hur människor klarar sig i livet.

        Herrnstein & Murry visade att de med låg IQ klarade sig sämre inom alla områden såsom löneutveckling, äktenskap, kriminalitet, o.s.v. Allt inom den vita rasen. Det gick t.o.m. att förutse redan vid 7 år ålder med stor sannolikhet vilka vita barn som skulle få höga löner, hamna i kriminalitet, o.s.v. allt bara på uppmätt IQ vid 7 års ålder.

        Judarna har använt sig av IQ i Israel sedan 1948. De är mycket medvetna. Makten vill lura oss att tro att det saknar betydelse om en grupp afrikaner eller norrmän flyttar till Sverige. Många svenskar är lättlurade nog och går så klart på det. Med propaganda kan man sälja vad som helst. Agendan är att eftersom det inte finns några skillnader så spelar det ingen roll. Det finns skillnader mellan t.ex. vita och svarta på mer än 100 punkter som sammantaget gör att sett på en övergripande kollektiv nivå så blir det stora skillnader. Det handlar inte bara om IQ utom om testosteronnivåer, o.s.v.

        Det centrala att förstå är att detta gäller i genomsnitt. Således är den i Afrika med högst IQ betydligt intelligentare än den med lägst IQ i Europa. Statistiskt betyder det att ca 14% av afrikanerna har en IQ över 100 som är medel i Europa. Det betyder att 14% av de som idag bor i Afrika har en bättre förmåga att klara sig i ett moderna kunskapssamhälle än snittet för européerna men också att 86% har en sämre förmåga.

        Vi måste ta till oss detta och arbeta för att på sikt svenskar ska bli smartare. Idag går vi i rakt motsatt riktning. Men eftersom vi inte får tala om detta och många reagerar så starkt (då man är indoktrinerad) så kanske Sverige också i framtiden går mot en allt ointelligentare befolkning. Det kanske blir vi som till slut får göra plastbyttorna och kineserna och judarna är de som jobbar med högteknologi. En tröst i sammanhanget är trots allt att vi är ju så goda.

      • Blot-Sven skrev:..” Det bedrivs faktiskt intelligensforskning som jämför olika grupper och ”raser” med varandra, och som har kommit fram till att det finns betydande skillnader.”..

        Ja, det finns s.k. intelligensforskning som har kommit fram till skillnader.

        Tror ändå på att det fundamentala och viktiga för en mänsklig mångfaldig tillvaro, med just en mängd olika kulturella olikheter, levnadsförhållanden och olika miljöer med sina olika språk och olika traditioner och kulturer i det mesta, både vad gäller mat, infrastruktur, kläder arkitektur, musik, sång, dans, berättelser osv., är att just de olika folken sinsemellan och främst med varandra, just kan kommunicera och föra vidare just sina specifika specifikheter, historia, särdrag och särart, för att just denna mångfaldighet inom människosläktet skall både kunna försvaras och beskyddas.

        En del är mer ingenjörsfolk, andra mer konstnärsfolk, åter andra mer musikfolk, andra mer jägarfolk, andra mer arkitektfolk, andra mer berättarfolk, andra mer dansfolk, en del mer tekniska andra mindre, en del mer s.k. intelligenta, andra mindre s.k. intelligenta, vad spelar det för roll, när det viktiga är att just en mångfaldighet kan beskyddas inom människosläktet, där just varje respektive folk och folkgrupp kan just skapa sina specifika identitetsmarkörer och signalement där de tillsammans med varandra kan odla s.k. – hemmakänslor – , där både språk, musik, mat, skönhetsideal, dans, berättelser och arkitektur osv., skapas med just deras specifika ideal på en mängd olika områden, som sedan kan bilda just en variationsrikedom och mångfald inom mänskligheten, vilket är vad som är det viktiga?…

        Vore ju tråkigt om alla olika folk och folkstammar överallt blev tvingade till att försöka likna varandra och tala samma språk, ha samma klädstil, sjunga samma sånger, skriva samma berättelser, laga samma mat et cetera…..

        Mycket tråkigt och i förlängningen en mycket variationslös mänsklighet och en mycket variationslös värld…

        Men som tur är, så känner sig ju de allra, allra flesta olika befolkningar, folkstammar och människor sig själva som just mest – hemma – , med just de människor som på ett flertal områden, inte minst språkliga, etniska, traditionella och kulturella områden, – liknar – dem själva, varför det är mycket människovänligt att tillerkänna absolut hela mänsklighetens alla olika folk och folkstammar detta grundläggande behov och visa hänsyn och förståelse inför det.

        Det behov, som om det tas hänsyn till, i sin tur kan påverka både välbefinnande, harmoni, trivsel och i förlängningen kanske också påverka olika förmågor till goda skolprestationer…

        Många faktorer hänger samman i tillvaron och att kunna prestera höga nivåer på s.k. IQ-tester kan nog ändå inte alldeles ensamt ge några garantier för att varken det ena eller det andra kan åstadkommas med någon absolut säkerhet….

        Mycket kan gå lika galet och lika fel i såväl s.k. högintelligenta samhällen eller hos s.k. högintelligenta befolkningsgrupperingar, som hos s.k. lågintelligenta samhällen eller hos s.k. lågintelligenta befolkningsgrupperingar.…

      • Svar till JB.
        Det som sker i Europa idag är av ondo och går stick i stäv med att vilja bevara mångkultur i världen. Genom att importera en stor mängd invandrare från ett helt, kulturellt, språkligt och religiös tro, annorlunda nationer så kommer man att utplåna både den Europeiska kulturen och med särarter de olika nationerna har och den importerades kultur. Men eftersom de importerades kultur har ett mycket starkare skydd i västvärldes lagstiftning så är utgången redan på förhand given. De vita folkslaget skall bort vi är helt enkelt i vägen för utvecklingen.

        För att bevara och skydda de olika folkslagen och dess kulturer så är nationalstaten den enda möjliga samhällordningen för att den ska bibehållas. I nationalstaten är det meningen, så som förr, att folk med gemensam kultur och etnicitet bor och verkar tillsammans. Finns ett svenskt ordspråk för det ”Lika barn leka bäst” Därför vore det bäst att vända på de skaror som kommer hit att vända hem och erbjuda de som kommit hit att återvända. De ska inte tas några extra hänsyn för andra folkslags annorlunda behov de behoven tillfredsställs med fördel på hemmaplan.

        Så mångfald i världen bibehålls genom att folken bor i sina egna nationer utan att blandas i någon större utsträckning. Inom EU har vi (haft) en ganska stor kulturell variation mellan de olika länderna. Tyskar är i regel välutbildade och är ingenjörslandet No1 i EU idag. De gillar surkål, bratwurst och knödel och gillar umpa-umpa musik och öl. Fransmän röker, dricker vin och äter goda ostar. Spanjorerna väntar hellre till imorgon och äter paella och dricker vin. Italienarna är pastaexperter och dricker vin och gillar skaldjur, osv. Denna särart kommer inom några generationer att vara ett minne blott om denna invandringspolitik ska fortgå.

      • Bra formulerat inlägg av Kalle!
        Jag vill där lyfta fram t ex detta:

        ”IQ måttet kan ses som en bred indikator på hur man klarar sig i ett moderna västerländskt kunskapssamhälle. IQ säger inte något om förmågan att överleva i skogen.”

        ”…vi vet ju bara genom att se oss omkring att det finns olika förmågor hon oss människor. Intelligens är inte den enda. Det finns massor av saker som är viktiga som inte IQ mäter som t.ex. kreativitet, integritet, ärlighet, lojalitet, tapperhet, o.s.v. men hur dåligt IQ-måttet som används än är så går det att bevisa statistiskt att det finns samband mellan ett sådant mått och hur människor klarar sig i livet.”

        ”…detta gäller i genomsnitt. Således är den i Afrika med högst IQ betydligt intelligentare än den med lägst IQ i Europa. Statistiskt betyder det att ca 14% av afrikanerna har en IQ över 100 som är medel i Europa. Det betyder att 14% av de som idag bor i Afrika har en bättre förmåga att klara sig i ett moderna kunskapssamhälle än snittet för européerna men också att 86% har en sämre förmåga.

        Vi måste ta till oss detta och arbeta för att på sikt svenskar ska bli smartare. Idag går vi i rakt motsatt riktning.

    • Under flera decennier har alla opinionsundersökningar visat att det svenska folket inte vill ha en till antalet stor invandring. Ej heller en kravlös, förljugen invandring.
      ”Eliten” har kört över folket med en ångvält.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: