Kampanjknappar

2marken

Ska Opinionsbildarna satsa på framställning av ett kampanjmärke, med texten ”MUPPREGERING NEJ TACK”? I varje fall tills vidare kommer vi att avvakta med detta.

I huvudsak hade vi två alternativ, varav det första med en bild på grodan Kermit i mitten av märket, det andra med en ledsen sol i mitten, alltså mer nära solmärkesoriginalet från 1980.

Ett skäl till att inte satsa på Kermit-varianten är att inte utmana Disney kring upphovsrätt.  Alternativ 2 skulle nog medföra en mindre risk beträffande upphovsrätt, men för det alternativet har stödet varit svagt inom föreningen.

Till detta kommer ett annat skäl att nu alls inte framställa något muppmärke, det gäller för varje märke med anspelning på muppregering: om riksdagen i början av december röstar ned regeringens budgetförslag kan följden bli en regeringsombildning, där inga muppar längre finns med.


Sedan finns ett tredje moment, som jag kanske ska spinna vidare på också i en senare bloggtext.

Som mina trogna läsare känner till är jag en politisk långkörare. Det var över ett halvsekel sedan jag började aktivera mig politiskt. Hösten 1962 begärde jag mitt inträde i SSU. Redan dessförinnan hade jag deltagit i antikärnvapenmarscher.

cndmarke

Med stolthet bar jag CND-märket (det kom från England och stod för ”Campaign for Nuclear-Disarmament”), var noga med att ha det på varje ytterplagg som jag bar. Ett märke helt utan text och med internationellt genomslag, det mest utbredda av alla fredsmärken i väst.

Många fredssånger kan förknippas med den tiden:

Peter Seeger med If I had a hammer

Joan Baez med Where have all the flowers gone

Donovoan med Universal Soldier

Barry McGuire med Eve of Destruction

CND-märket tillkom 1950 och var vanligt förekommande i Sverige under hela 60-talet.


SONY DSC

Med Vietnamkriget, som började eskalera efter mordet på president Kennedy 1963 och false-flag-operation i Tonkinbukten 1964, växte DFFG (”De Förenade FNL-Grupperna”) snabbt till en folkrörelse i Sverige.

Jag var en av hundratusentals svenskar som bar FNL-märket: ”Med FNL för Vietnams folk”. Överallt ute ”på stan” mötte man andra svenskar med samma märke. Detta gäller 60-talet och början av 70-talet.


solmarke

Nästa stora kampanjmärke blev antikärnkraftsrörelsens solmärke: ”ATOMKRAFT? NEJ TACK”. Också detta märke fick internationellt genomslag, och fanns således med text på olika språk. I Sverige förekom det framförallt under andra halvan av 80-talet, inför kraftsomröstningen.

Med 38 mm i diameter var Sol-knappen större än de tidigare nämnda. CND-knappen och FNL-knappen kan båda ha varit 25 mm.

FNL-knappen och Sol-knappen hade alltså båda en text runtom.


Efter våra diskussioner kring en mupp-knapp har jag funderat på om ett alternativ kunde vara ett märke utifrån BGF-tummen eller det blågula hjärtat.

Med eller utan text.

Som ett runt märke på 25 mm eller ett märke i bara konturer.

bgtummep

bghjarta


Eller varför inte ett märke efter solmärkesmodellen – mot NATO, det aktuella värdlandsavtalet och den svenska smyganslutningen till NATO?

natomarke

 


 

PS

En bearbetad version av NATO-märket:

nato2

Kommentera

