• Mest lästa inlägg

  • Mest klickade

Opinionsbildarna

logo

Det har nu gått ett år sedan Björn Hammarbäck och jag startade föreningen OPINIONSBILDARNA. Därför kan det nu vara läge för en summering och utvärdering av detta projekt.

I huvudsak rörde det sig om ett försök till vidareutveckling av en verksamhet med tabloider som vi två tidigare bedrivit – först med  SVIC-tidningarna 2005-06, till främst resenärer i Stockholms kollektivtrafik, sedan tabloider för hushållsutdelningar, över hela Sverige.

tummenupp

Grundtankar med tabloiderna:

A. Politiskt

Tabloidprojektet är inte  ”opolitiskt” eller ”politiskt neutralt”.

• Till sin kärna är det politiskt, redan genom ambitionen att påverka människor beträffande både insikter, åsikter och vilja att göra något åt missförhållanden.

• Det ligger också en politisk funktion inbyggd i själva arbetet med att sprida tabloider.

B. Partipolitiskt fristående

Samtidigt var projektet partipolitiskt fristående, vilket har potential till två positiva moment:

• det kan bli en lägre tröskel vid läsning, ingen behöver bli blockerad av någon partikoppling

• fler kan medverka i arbetet, som står öppet för envar, helt bortsett från eventuellt partimedlemskap.

C. Snöboll

En förhoppning var också att vi genom tabloiderna kunna s.a.s. sätta en snöboll i rullning, såtillvida att en tillräckligt stor andel av mottagarna skulle reagera positivt och ge ekonomiskt stöd för möjliggörande av nästkommande tabloid.


tummenupp

Grundtankar med föreningen

A. Ekonomin

Det blev en fastare ram och struktur för verksamheten, med ett föreningsgiro, en styrelse, osv.

B. Utdelare

Efterhand blev det dock litet löst i kanten kring utdelare.  Vilka var att räkna med i det fortsatta arbetet? Genom ett medlemskap blir det upp till envar att ta ett initiativ genom inbetalning av medlemsavgiften, då att vi fick en avgränsning, visste vilka som ska kontaktas inför eventuellt nya tabloidutdelningar.

200kr

C. Nya krafter

Med de många uteslutningarna ur SD närde vi en förhoppning om att en del av de uteslutna skulle kunna se Opinionsbildarna som ett alternativ för sitt engagemang.

D. Lokalgrupper

En ambition och förhoppning har också varit att utdelare inom samma region genom utdelningsarbetet och/eller OB-medlemskap ska få kontakt med varandra och i förlängningen kunna forma grupper för fortsatt verksamhet.

E. Ideologisk ram

Det ska finnas en övergripande ideologisk ram för Opinionsbildarna, tydligt icke-pk och anti-Expo (där ju SD fallerar).


vbd

HUR HAR DET GÅTT?

Svar: Så där.

En del har vi lyckats med, annat inte. I varje fall inte än så länge.

• Grundläggande positivt är att vi ändå lyckades både trycka upp och distribuera vårtabloiden ”VÅGA BRY DIG!”  2013 i så mycket som 150.000 exemplar.  Dessutom har vi fått ut 50.000 exemplar av A5-foldern ”LÄGG OM KURSEN!”

•  Vad vi inte lyckats särskilt bra med är att få denna ”snöbollseffekt”. En del bidrag har influtit från nya läsare, men inte på långt när så mycket som krävs för att klara en ny tabloid. I praktiken är det redan tidigare bidragsgivare som vi har att förlita oss på även inför en ny tabloid.

• Motsvarande kan gälla utdelare. Ett helt orimligt moment är ju det som hände senast i mitt eget närområde: en person blev 100% entusiastisk vid läsning av senaste tabloiden, och gick direkt med som medlem i Sverigedemokraterna.

Väl där fick han förhållningsorder om att inte medverka i utdelande av fler tabloider i Rättvik. Han ville egentligen själv dela ut och hans hjälp hade verkligen behövts, men för detta satte SD-ledningen stopp! Han böjde sig för en genomsjuk partipiska.

•  Arbetsmässigt har det delvis ”gått på skruvar”, eftersom vi i styrelsen har en hög medelålder och några av oss varit knackiga till hälsan. En önskan finns att få med nya och yngre krafter i styrelsen, men det har ännu inte lyckats.

Vad vi här blivit varse är att det antidemokratiska klimatet i Sverige av idag kan göra att människor i yrkesaktiv ålder inte vågar synas utåt med sin namn i vad som i grunden ändå är en regimkritisk verksamhet.

• Ett tredje problematiskt moment har varit ofullständigheter kring kontaktuppgifter på medlemmar. Här har vi nu ett bättre grepp, men fortfarande återståratt få fram både e-post, telefonnummer och postadresser till många medlemmar.

sd4

• Mottagandet av tabloiderna har varierat.

Många har varit positiva. Ett kvitto på den saken känns av genom valresultat nu i september. I det valdistrikt där jag bor lade 25% sina röster på Sverigedemokraterna.

Andra har varit mindre positiva. Några har skickat arga mejl. Mest kränkt var nog den kvinna som skrev så här:

”Jag kände mig smutsig… när jag förstod vad jag höll i handen…

Er tabloid är ingen ’samhällsinformation som angår alla’!

Det är reklam och propaganda för väldigt otäcka, rasistiska och framför allt egoistiska idéer!

Omtanke stoppar inte vid någon landsgräns!

’Samhällsinformation’ är objektiv information – ni lurar människor!”

• För tidigare tabloider har vi klarat grovutskicken till utdelare genom DHL-kartonger, allt ombesörjt av mig. Detta frångicks med den senaste tabloiden, då jag inte längre har tillgång till bil. I stället skickades hela pallar till 6 olika ställen i landet, där envar själv fick hämta, eller man gemensamt organiserade hämtningen. Detta har i huvudsak fungerat.

Till det positiva som nu kan rapporteras hör också att webbsidan för Opinionsbildarna har arbetats igenom. Den finns idag på denna adress:

http://www.bgf.nu/opinionsbildarna

Av webbsidan framgår att vi gjort Grundkurs för Sverigedemokrater (9 av 12 kapitel, från år 2004) tillgänglig även som pdf-filer, möjliga att tanka ned och printa ut.


tabvinjett

Ska det bli någon ytterligare tabloid?

Med eller utan  nyval så saknas ju inte angeläget material att förmedla!

En pdf-fil kan i bästa fall läggas ut på OB-webben till nyår.

Då kan envar förhålla sig till den och det klarnar vilket stöd som finns för en vårtabloid 2015.

Åtminstone preliminärt är siktet inställt på en sådan.

muppmarke4

Till sist diskuteras inom Opinionsbildarna att kanske framställa ett rockmärke, en mupp-knapp.  Det ska jag återkomma till i nästa bloggtext!


Läs mer

Bloggrapport 1

Bloggrapport 2

Rättviksutdelningar

Segerval

Annonser

4 svar

  1. Svenskarna är – med några undantag – inte särskilt intresserade av att rädda sin nation och bestå som folk. De är fullkomligt nöjda med att låta sitt land förfalla och bli mångkriminellt. Dagens ”män” är soffpotatisar som fullkomligt struntar i att den äldre generationen rånas öppet på gatan, att unga män överfalls, misshandlas och rånas och att kvinnor våldtas eller förnedras. De vågar inte yppa ett ord av kritik mot den invasion som pågår och de deltar hellre i att jaga påstådd och inbillad rasism än att jaga landsförrädare som förråder sitt folk. Jan Milld kommer att gå till historien som den siste svensken som försvarade Sverige, ensamt och tappert, medan omgivning tittade på fördumnings-TV och läste skvallertidningar.

    För varje dag som går minskar hoppet om att Sverige ska kunna räddas. Ingen vill offra sin bekvämlighet för att rädda landet. Detta medan massinvandringen ökar och varje liten by tvingas ta emot lika många främlingar som byn består av. Allt för att radera ut den svenska identiteten, blanda upp folket och ta död på landet.

    • Då gäller det att rannsaka sig själv och se vad man själv kan göra för att få Sverige på rätt kurs igen. Det kan handla om att ge pengar, dela ut tabloider, skriva insändare, sätta upp lappar, delta på demonstrationer, gå med i föreningar, tala med familj, vänner och bekanta o.s.v.

      Att agera Sverigevänligt, stå upp för ett förnuftigt, välmående och hållbart samhälle – är det bästa man kan göra. Då blir man en del av lösningen. Varje sverigevänlig handling är en del av lösning.

  2. Själv är jag ju en av de där som efter andra tabloiden upptäckte OB och ser på framtiden med stor förhoppning. Tycker ju själva tabloidformatet är bättre än flygbladsutdelning, en tabloid kommer folk spara vid köksbordet för att läsa, ett flygblad ser man mer som reklam som man kastar ganska omgående, hur mycket flygblad kastade man egentligen inte som muppartierna delade ut inför valet.

  3. Jag tycker ni är väldigt duktiga. Men hur få större genomslag? Använder ni Twitter?

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: