Ömmande?

SONY DSC

Utifrån den nya överenskommelsen mellan regeringen Reinfeldt och Miljöpartiet, om att vi ska vara ytterligare ett snäpp mer generösa mot utlänningar, debatterades frågan i TV-studion mellan Richard Jomshof, SD, och Maria Ferm, MP.

Det blev en ny kortfilm.

Dess titel, ”Vilka ska hjälpas?”, vill antyda att det finns även svenskar som kan behöva hjälp och göra anspråk på rättigheter.

Läs/se mer

Safe Haven

Safe Haven (4.15 in i denna film)

jmkFör övrigt anser jag att Karthago…

8 svar

  1. Ett hundratal privatfinansierade canceroperationer på ett sjukhus i Göteborg borde betyda en ansenlig mängd i hela riket. Det är människor som inte står ut med att vänta eller inte vill vänta. Dessa människor har i varje fall ekonomisk möjlighet att lösa problemet. Det måste rimligtvis betyda att i dagens Sverige, i detta nu, så dör det människor i väntan på operation eftersom de inte har råd att betala en privat operation. I praktiken betyder det att stryrande politiker gjort andra prioriteringar. Filmen ger ett exempel på vilka Maria Ferm och regeringen prioriterar.

  2. Det jag reagerade för först var att Richard Jomshof hade både programledaren och Maria Ferm mot sig, att han sedan inte fick en syl i vädret för bara politiskt korrekta hammarskaft av programledaren verkade vara ytterligare ett skäl till kritik. Dock så såg jag inte detta inslag på TV, så jag kan ha missat Richards inlägg, som du valde att inte ta med i klippet.

    • Richard svarade, men inte med mycket bett. Det anmärkningsvärda var hur han blev avbruten första gången han försökte besvara frågan – märkligt agerande från en programledare!

      En relevant replik från honom hade där kunnat vara:
      ”Det är svårt att svara på… och än svårare blir det om du avbryter mig när jag ändå försöker svara!”

  3. Ett annat bevis på att Sverige inte längre har råd med sin egen befolkning fick jag samtidigt som jag satt och tittade på detta klipp med Richard Jomshof och Maria Ferm.

    En gammal vän till mig ringde. Han har blivit arbetslös för lite drygt en månad sedan och nu visar det sig att han inte får ut ett enda öre från sin a-kassa eftersom han är medlem i en ideell bostadsförening i Björketorp, Marks kommun, där medlemmarna inte tjänar några som helst pengar, utan istället bara får betala medlemsavgift.

    A-kassan vägrar betala ut någon ersättning så länge min vän inte kan redovisa vart enda sekund han varit aktiv i denna ideella förening. Att han inte får ett enda öre för detta, bryr man sig inte om på a-kassan!

    Jag har även andra vänner som är utomeuropeiska invandrare och som också blivit arbetslösa. De bor i egen villa och har fin bil i garaget. För dessa är det inga som helst problem att få ut sin a-kassa. I mer än två år har de fått pengar från a-kassan utan några som helst problem. Vad är det som skiljer?

    Detta är enligt min uppfattning ytterligare ett bevis på att alla är inte lika inför lagen, att allas lika värde inte stämmer, utan vissa (invandrarna tydligen) är mera ”lika” än andra (svenskarna) trots att de uppfyllt alla sina skyldigheter mot samhället. De hamnar ändå i strykklass och ska inget ha.

    Men om de ansvariga inte uppfyller de nyanländas önskningar omedelbart så skriker de ”rasist”! Detta är våra myndigheter och fack livrädda för och faller därför till föga. Därför väljer man att ta ut allt på svenskarna istället.

    Min kompis har lojalt i alla år betalat sin a-kassa sedan han var 16 år och nu är 58 år. Men nu ska han ingenting få! För våra nyanlända står det alltid ett dignande smörgåsbord av bidrag, skattefinansierade insatser och sociala förmåner och väntar på dem så fort de satt sin fot i det här landet och de som får betala för denna generositet är vi svenskar. Vi måste ”ta vårt ansvar” säger Maria Ferm!

    Jag kan bara säga: SÅ FAN HELLER! Finns det några som globalt och nationellt, lojalt tagit sitt ansvar så är det minsann vi svenskar. Nu får det var nog! Vi mäktar inte med mera ”ansvar” längre! Min vän står nu inför en omedelbar personlig konkurs och ingen ansvarig bryr sig om det. Jag har gjort vad jag kunnat med min blygsamma pension för att hjälpa honom, trots att den nu minskats med ca 300 kr/månad.
    Den förbannade regeringen Reinfeldt vill inget annat än vår död!

    • Förstår hur du Bo de Silva och allt flera känner det. Framförallt alla de ålderspensionärer som arbetade sedan unga år och med sina skatter byggde välfärden. Den andra gruppen är arbetslösa ungdomar med livet framför sig. Men vad har du för lösningar? Att ”kriga” här eller på liknande sidor leder knappast till en förändring. Men måste det bli politiska mord eller fullt inbördeskrig i Sverige, innan en 180 graders förändring skall kunna nås inom flera felprioriterade områden?
      / 70-årig Straffbeskattad, bromsad och numera även i vårdhänseende nonchalerad pensionär som aldrig kostat en enda krona i någon form av bidrag! Fick faktiskt av en kvinnlig urolog på sjukhuset höra, att man kunde leva med prostatacancer, – men inte hur länge!

      • Tack Bengt för ditt vänliga svar. Ja, vad ska vi göra? Vad kan vi vanliga svenskar göra mer än att genom allmänna val se till att sjuklövern får så lite som möjligt att säga till om. Men det kommer inte ske i en handvändning och under tiden fördärvar de ännu mera av vårt kära land – för oss som inte har någon annan stans att ta vägen!

        Idag sa man på radion att man väntar att det politiska vänstervåldet kommer att öka inför valet i september, men man sa också att SÄPO väntade en ökning av hot och våld från islamister här i landet. Så det verkar som att allt mera av vår framtid pekar mot något mycket våldsamt. Andra ser en liknelse med vad som hände i forna Jugoslavien.

        Ja, ja, det är härliga tider, strålande tider! Signifikativt verkade det också vara när jag häromveckan hörde Björn Rosengren (f d TV4) när han förklarade i SR P1, att vi (kritiker av migrationspolitiken) använder fakta om invandringen bara för att dölja vår egen rasism!

        Det säger en hel del om vilka vi har emot oss. Det gör alltså det samma hur sakliga vi än är, att vi inte ger invandrarna skulden utan våra politiker och massmedia, så är vi ändå rasister! Problemet är att vi inte har tillgång till de plattformar som media har. Vi får nöja oss med att skriva och kommentera på nätet och att läsa och få undanhållen information genom Alternativ media. Jag själv har aldrig trott på att man kan lösa problem med våld, för ”där knytnäven tar vid där tar förståndet slut”.

  4. Filmen var klockren, Jan, med dina inlägg! Jag tyckte nog att Jomshof gjorde ett bra intryck i debatten, när jag såg den först, men det är nog sant att han skulle kunna ”trycka till” programledaren lite mer när han blir avbruten – det är bra att vara lugn men samtidigt måste man hugga till när någon sätter sig på en. F ö vill jag bara säga att det Bo de Silva skrev här ovan har min fulla sympati – så gräsligt vårt land har utvecklats!

Kommentera

