SD och media

”De e mycke nu” skulle vi kanske kunna sammanfatta.

lb
Vid det senaste drevet mot Sverigedemokraterna har dess företrädare Linus Bylund svarat med offentliga uttalanden om att SD drar till sig ”bonnläppar”.

Jag ska här inte raljera kring detta… jo, litet blir det nog ändå.

Å ena sidan:
Jag tror att Linus Bylund i sak har rätt, och att en anledning till att Sverigedemokraterna drar till sig delvis fel personer är att många format sin uppfattning om SD efter mediabilden, inte efter hur partiet verkligen är eller aspirerar på att vara. Man går med i massmedias SD, inte SD.

Och så blir det delvis självuppfyllande – media lyckas! Partiet attraherar fel personer.

Själv tog jag med blandade känslor del av vilka idiot-kommentarer en del SD:are  påstås ha värpt framför sina datorskärmar. Om man skriver så, då bör man nog skaffa sig ett förkläde som får kolla vad man vill skriva, innan det sker.  Alternativt helt hålla sig borta från politik. Eller gå med i Centerpartiet.

En slutsats av det inträffade borde, menar jag, bli att Sverigedemokraterna satsar på en medlemsskolning.  Varför inte framställa ett studiematerial, en grundkurs, som alla intresserade måste gå igenom, innan de antas som medlemmar?

gkhjarta
Å andra sidan:
De frustrerade kommentarerna speglar känslor som de faktiskt bär på. Det är känslor som väldigt många svenskar, och alltfler, nu bär på.

Av uppenbara och naturliga orsaker.  Vi körs ju över totalt – underligt vore om det inte skulle väcka en oerhörd frustration!

Återigen är media och journalisterna en orsak. De sköter inte sin uppgift i demokratin – att vara den granskande och till medborgarna allsidigt informerande makten.

vindtupp

Å tredje sidan:
SD:s problem är inte bara bonnläppar. Det är också karriärister och opportunister. De som söker gillande från sina politiska motståndare istället för från dem som de ska företräda. De som svassar för Expo.

OPINIONSBILDARNA har just framställt en skrift om Sverigedemokraterna, i A5-format och 20-sidig. Den heter ”KONTROLLERAD OPPOSITION” och kan som pdf-fil tankas ned här.

Som html-filer finns den här.

kopp
Jo, en sak till, och som inte gäller särskilt SD.

I går kväll såg jag Rapport och kunde sedan inte hålla mig: det blev en ny kortfilm.”Anpassning” – en film om bostadsbrist, mambos och elefanter.

Läs även:

”Kriminalisera och jaga”

”Avslöjare” avslöjade

Dagen då åsiktsfriheten dog

Åsiktsregister som bryter mot lagen

Ny klasskamp?

Semitiskt samtal

9 svar

  1. En sak jag undrar över i inslaget om mambor. Försörjer mamman de övriga 3 i hushållet? 3-4 vuxna personer som arbetar ska väl inte ha några problem med hushållsekonomin. Då bör det i stället finnas stora möjligheter att lägga undan pengar till bostadssparande. Men om det nu bara är mamman som har en fast inkomst hur ska då de unga tu klara av att betala hyran för en lägenhet om de skulle få en? Är det meningen att socialen ska betala?

  2. Ja min mor och far är nog överlyckliga att det blev så att jag redan som 16 åring flyttade till egen bostad. På den tiden fanns det gott om billiga små lägenheter att hyra. Idag kostar en sådan lägenhet 6-7 ggr så mycket jag har kollat. Detta har hänt under en 30-års period. Man kan tycka att utvecklingen är fullständigt absurd för våra unga. Och det är inte rimligt att vuxna människor ska bo hos sina föräldrar ända upp i 30-års åldern eller ännu högre. Jag känner t.o.m till personer som är äldre än jag själv som bor hemma fortfarande. Jag menar..vad är det för ett samhälle som gör på detta sätt..var det den här utvecklingen som ”några” politiker ville se..? Fullständigt absurdt.

    • Livet är fullt av val brukar man säga. Väljer man att prioritera en sak betyder det ofta att man väljer bort något annat. Direkt eller indirekt, medvetet eller omedvetet. Svenska politiker har valt att prioritera massinvandring och har således valt bort möjligheten att ge unga svenskar en lägenhet i rimlig ålder! Jag har en brorsdotter som fick sin första lägenhet några veckor innan hon fyllde 30. Det har varit viktigare att ge asylmissbrukare och ekonomiska flyktingar lägenheter!

  3. Ibland skrivs det ganska bra i Expressen, men då mer som ett ”olycksfall i arbetet”:

    ”Jim Olsson, 67, är docent i fysikalisk kemi och grundare av forskningsföretaget Arealia där han fortfarande sitter i styrelsen. Han kallar sig ‘teoderic’ på sajterna där han bland annat skriver att ‘inbördeskriget redan har startat’:

    ‘Den totalt ansvarslösa massinvandringen måste kompletteras med återinförande av värnplikten. Endast militära insatser kan stoppa dessa vandaler som hänsynslöst utnyttjar en lamslagen befolkning, som inte kan försvara sig.'”

    Det där sista verkar rymma bara alltför mycket av sanning:

    ”UTNYTTJAR EN LAMSLAGEN BEFOLKNING, SOM INTE KAN FÖRSVARA SIG”

    Hur bryta förlamningen???

  4. Jo det är sant att den stora delen av befolkningen inte är tillräckligt informerade om vad som pågår (men jag har mina misstankar att detta håller på att ändras) eller att de trots att de anar vad som pågår så är de rädda och lamslagna. Därför är vi ju väldigt tacksamma att det finns så många bloggare idag som är systemkritiker som du själv, Jan. Tyckte mycket om din lilla film idag (den fick mig att skratta, ”ja man får ju mätta mun efter massäck, fniss, fniss”). Sätter in ett litet belopp för filmproducerandet.

  5. T.o.m. min hemtjänst – en duktig och intelligent kvinna med 2 barn och gift med en utländsk man tycker att MASSINVANDRINGEN är hemsk. Hon kommer antagligen rösta på rätt parti 2014.
    Heima

  6. Var helt nyligen hemma hos min mor (80+) när hon fick ett telefonsamtal från en vännina. De har inte talat mycket politik under årens lopp men nu var samtalet snabbt inne på massinvandringen. Båda var efter en stund överens om att rösta på Jimmie i nästa val!
    Det börjar röra på sig i gamla Sverige!

Kommentera

