En jämnare smet?

smet2

En första fråga, när jag hörde om PISA-resultatet, var hur dessa resultat fördelade sig på olika skolor och olika områden. I vilken utsträckning var det fråga om dåliga resultat för svenska elever? Är det inte främst elever med utländsk bakgrund som misslyckas i den svenska skolan?

I huvudsak kan jag se fyra kategorier av elever:

A. Toppskiktet
Elever som kunnat undgå problemskolor och dessutom har bra stöd hemifrån, kommer från hem med studietradition och resurser.

B. Normalskiktet
Elever som också undgått problemskolor, men kommer från hem utan  studietradition (den kategori jag själv och många med mig tillhörde under skoltiden).

C. Problemsvenskar
Svenska elever som inte lyckats undgå problemskolor, och har varierande stöd hemifrån.

D. Invandrarelever
Som C, men har utländsk bakgrund (utrikes födda och/eller har utrikes födda föräldrar).

Intressant vore att få reda på dels hur dessa fyra kategorier hamnar i jämförelse med varandra, dels i vilken utsträckning som den negativa utvecklingen gäller alla fyra. Jag skulle kunna föreställa mig att raset främst har drabbat kategorierna C och D, och alldeles särskilt D.

Nu tänker jag främst på pojkar, men även uppdelning pojkar/flickor vore intressant.

nafr
Faktorer som, utöver PISA-undersökningen i sig, ger grund för dessa förväntningar är att alltfler invandrarelever har rötter i Afrika och arabvärlden:

• med i genomsnitt lägre IQ än svenska elever

• med kultur och värderingar som frontalkolliderar med den svenska flumskolan

• brister i både svenska språket och kunskaper i övrigt.

Nyanlända stoppas de in i klasser under skolåret. Undervisningen ska sedan anpassas till dem. Överdriver jag nu?

Problemskolor kan man, vad jag förstår, undgå på två sätt:

1. Man kan välja en bestämd skola (lättare för familjer som kan betala).

2. Man bor redan i ett helsvenskt bostadsområde, då kan ett bra skolval ske med automatik.

En SVT-artikel den 4/12 -13 ger stöd för mina antaganden om skillnader:

”SVT:s granskning visar att de skolor som har allra bäst betyg och bäst resultat på nationella prov har en extrem elevsammansättning. Det är främst de välutbildade familjernas barn som går i dessa skolor. Detta gäller oavsett om de är kommunala skolor eller friskolor.”
 
”I Sollentuna Musikklasser går 88 procent akademikerbarn. Det finns inga exempel på skolor med en sådan elevsammansättning som inte också har väldigt bra skolresultat. I Sollentuna var meritvärdet i snitt 275 poäng i våras.”

Sedan slår SVT-texten knut på sig själv.

trollk2
Grundproblemet för den politiskt korrekte är ju följande:

1. Fjärrinvandringen till Sverige har varit omfattande.

2. Den har resulterat i allvarliga skolproblem.

3. Men denna invandring måste, enligt pk-dogmen, ändå fortsätta.

4. Problem och orsakssamband behöver därför på något sätt trollas bort.

SVT-webben fortsätter:

Valfriheten är problematisk för skolresultaten. När familjer får välja blir det större skillnad mellan skolorna. Och det finns inga vinnare på att det blir stora skillnader mellan skolor, enligt Skolverkets analyser.”

trollk4

Rimligen finns det även vinnare, nämligen de elever, vars skolresultat inte försämrats!

”Den senaste Pisa-undersökningen stärker den uppfattningen. Länder som Finland och Korea som klarar sig bra i mätningen har mycket små skillnader, säger Sverker Härd.
 
– Vi har sett i Sverige att de lågpresterande blir fler och de presterar dessutom sämre, men vi ser inte någon stor förändring bland dem som är högpresterande.”

Ingen stor förändring bland högpresterande. Är det något anmärkningsvärt, om deras studieförutsättningar är desamma nu som tidigare?

Vad PK-iterna vill komma fram till är att svenska elever av någon slags solidaritet med de svagpresterande och studieomotiverade ska gå miste om förutsättningar för en bra skolgång.

SVT-artikeln inledde med att konstatera:

”Den svenska skolan ska enligt lag vara likvärdig. Alla elever skall ha samma chans.”

Vad blir här konsekvensen av PK-linjen av att påtvinga mer av blandning, annat än att fler elever blir lika dåliga?

Skulle det vara ett framsteg, att fler lär sig mindre?

smet

Läs mer

Vägen utför stupet

SD och skolan

 

Advertisements

2 svar

  1. Jag har två tillägg här. Genom att tvinga ”svenska” elever att sitta bredvid och hjälpa invandrade försöker man här att lyfta invandrade elever på bekostnad av svenska.

    Om föräldrar till invandrade barn aldrig har fått utbildning har de en tendens att säga att det inte är så viktigt med utbildning. Jag anser att vi måste få med föräldrarna i detta och bortse från deras prestige vad gäller utbildning.

    Skolan och lärarna beskylls ofta för invandrade barns sämre resultat men även föräldrarna har ett ansvar.

  2. I Finland har man förmågan att kunna se en elefant även när den står mitt i rummet. http://petterssonsblogg.se/2013/12/07/orovackande-pisaresultat-for-invandrare/#more-81214

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: