• Mest lästa inlägg

  • Mest klickade

Överens om resurser

Jag hittade just en tidigare framställd kortfilm om skolan, ”Resurser”:

Noterbart i denna film är ett antal moment:

1.

Alla inom 7-klövern är överens i fråga om skolan.

2.

Alla vill pytsa in mer RESURSER.

Under detta ligger två föreställningar.

a) Resurser existerar – det finns några som kan och vill betala.

b) Skolans problem bottnar främst i resursbrist – fler lärare, bättre betalda lärare, mindre klasser och mer lektionstid kan lösa problemen.

3.

Särskilda satsningar ska göras på invandrartäta skolor – än mer än vad som redan sker.

Båda statsministerkandidaterna svänger sig med begreppet ”utmaningar”.

ordbajs

Stefan Löfvén: ”…stimulera de duktigaste lärarna att gå till de skolor som har mer utmaningar…”

4.

Här ryms två moment:

a) Till problemskolorna ska alltså dirigeras de bästa lärarna. Med andra ord: svenska elever ska få nöja sig med de sämre lärarna.

b) Varför skulle de bästa lärarna vilja söka sig till skolor, där de riskerar att bli misshandlade, både psykiskt och fysiskt?

kanonmat
Tänker man sig att de ska mutas till att ställa upp som ”kanonmat”, genom högre löner?

5.

När det kalkyleras kring invandringens kostnader, tas dessa särskilda skolsatsningar med i beräkningen?

Skolan fanns visserligen med som en post i Lars Janssons kalkyl, men knappast med sådana belopp som nu kan bli aktuella. I andras kalkyler betvivlar jag att skolan alls funnits med.

ljbok

Läs även

BGF-avd skola

Exit om skolan

Annonser

3 svar

  1. Vad hjälper det läraren i klassen om skolan har fått mer resurser, om det inte går att göra sig hörd i klassrummet. Om de inte har rätt att ingripa mot elever som sitter och leker med sina mobiler. Om de hotas med fysiskt våld osv. Det skulle vara om resurserna omvandlas till ren handräckningstjänst i form av ordningsvakter i varje klassrum som slänger ut eller försöker dämpa störande elever. Som utrustas med befogenheter att konfiskera mobiler och läsplattor som inte används i undervisningen. Som i realtid rapporterar direkt till föräldrarna vad deras ungar gör under lektioner och raster och ställer krav på föräldrarna att åtgärda problemet omedelbart. Det är väl den typen av resurser som skulle kunna ge någon effekt. Inte att kasta pengar på skolorna med en from förhoppning att problemen ska lösa sig.

    • Mycket intressanta synpunkter!
      Kontakt med föräldrarna i realtid – tekniken finns kanske nu för det.

      • Kontakt i realtid är nog inte att tänka på! För ett par år sedan lade vi i SD Orsa en interpellation till Bun angående den orättvisa behandlingen av svenska elever. Vi fick till svar att det var svårt att omgående tillrättavisa då eleven är i affekt – situationen bör lugna ner sig. Jag frågade då varför kommunikationen till föräldrar brister, och fick till svar: ”Det kan dröja innan vi får tag på en tolk”. – Oj! Jag hade med min fråga avsett en förklaring till de svenska föräldrarna – och där behövs förmodligen ingen tolk.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: