Skola på två ben

2ben
Varför finns en skola i Sverige?

Jag kan se åtminstone fyra funktioner:

1. Förvaring av barn och ungdomar
2. Indoktrinering i politiskt korrekt tänkande
3. Kunskaper, för att kunna fungera som samhällsmedborgare
4. Kunskaper för arbetslivet.

Den nu aktuella PISA-undersökningen visar alltså på ett enormt ras för den svenska skolan. Den är sämre än någonsin. Och den är sämre än i något annat västland, sämre än i något annat europeiskt land.

Därvid avses kunskaper i
• läsförståelse
• matematik
• naturvetenskap.

Dvs sådant som har relevans för punkterna 3 och 4 ovan.

Varför detta misslyckande? Som framgår av montaget ovan ser jag två huvudsakliga förklaringar:

1. Flumskolan
Denna kännetecknas av bl.a.
– lärarna saknar auktoritet
– inga betyg ges och inga krav ställs på eleverna
– egna elevarbeten istället för katederundervisning
– ingen läxläsning och dålig närvaro
– mycket av sena ankomster, telefonerande osv i klassrummen

2. Invandringen
Denna medför bl.a.
– undervisningen anpassas till dem som kan minst
– språkproblem
– ordningsproblem och mobbing
– dålig undervisningssituation

VAD GÖRA?

I grunden handlar det om attityd. Finns bara viljan kan radikala förändringar göras direkt.

Skolan kostar stora summor för skattebetalarna, då måste den ge något tillbaka. Den ska betraktas som en arbetsplats. De som förstör undervisningen för andra ska förvisas till egna inrättningar.

Viktigast av alla betyg är betyg i uppförande och ordning.

Döp gärna om det till betyg i ”respekt”.

F.ö. tror jag på skoluniform – något som finns i väldigt många andra länder.

elefant
Den kortfilm jag gjorde i natt tar upp frågan om elefanten i rummet, som hela tiden finns närvarande när man i TV ska diskutera skolan:

Läs mer:

Lars Hedegaard, Dispatch, om avsikter och resultat

Ingrid Carlqvist, Dispatch, om skolsveket

Advertisements

8 svar

  1. Tänk att ingen journalist eller politiker vågar säga SANNINGEN. Det är INTE mer resurser som ska satsas – det är bara att sluta med den katastrofala invandringen av individer från olika kulturer och länder som numera ockuperar våra skolor. Därav de dåliga resultaten i bl.a
    läsning.
    En amerikansk journalist frågade för några år sedan en lärare i en Malmöskola hur många i klassen som var svenska. Hans svar var EN!!!

    Skolministern säger att det pågått i 20 år och det kanske är så men då ställer man sig frågan VARFÖR har han inte gjort något åt det under den långa tid han varit ansvarig minister.

  2. en av punkterna läsförståelse ska väl vara scienve eller vetenskap?

  3. Re: ”Döp gärna om det till betyg i ”respekt”.”
    Jaa respekt och värdighet borde användas i stället för det feltolkade ”värde” som PK använder för att motivera att alla som är i närheten av landet skall ”hivas in” och kosta miljoner under sin livstid (medelvärde) .
    Värdighet och respekt åt båda hållen skulle skapa direkt en integration värd namnet…….har man inte ens den värdegrunden hur skulle man kunna leva ett för alla berikande liv i Sverige?

  4. Elever i grundskolans senare år får visst betyg. I övrigt är vi ganska överens. Jag tror på en balans mellan katederundervisning och egna arbetsprocesser med hjälp av lärarhandledning.

  5. Det stämmer. Inga uppförandebetyg. Högpresterande och/eller kamratliga elevernas dock få stipendier.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: