• Mest lästa inlägg

  • Mest klickade

Stolpe ut

Häromdagen skrev jag om stolpskottet på Skolinspektionen, Ann-Marie Begler. Chefen som är tidsenlig – förmodligen även rumsren.

stolpskott

Nu ska jag skriva om ett annat stolpskott, nämligen Angeles Bermudez-Svanqvist – generaldirektör för Arbetsförmedlingen.

Det är något stilenligt, ja nästan litet charmigt, över hennes sorti. Trots att hela styrelsen tydligt uttryckt sitt misstroende mot henne insisterar hon på att få sitta kvar. Hon vägrar att avgå med mindre än att regeringen direkt ger henne sparken.

abs

Till bilden hör, förutom ineffektivitet i myndighetens verksamhet, att Bermudez har en lång ekonomisk ”meritlista”.

• För ett drygt år lyckades hon på sin mobil fixa en telefonräkning på  310.000 kr.

•  2006 sparkades hon från en befattning som stadsdirektör i Södertälje, men fick med sig 900.000 kr i avgångsvederlag.

•  Som chef på Arbetsförmedlingen har hon handplockat gamla kollegor till befattningar med miljonlöner.

nepo

•  Hon har skaffat dyr tjänstebil med privatchaufför.

•  Hon har hållit föreläsningar om ledarskap på arbetstid för upp till 40.000 kr per föreläsning.

• Hon har själv en månadslön på 140.000 kr , vilken hon varit missnöjd med, eftersom hon med denna kommer bara på andra plats bland landets generaldirektörer.

flaxivag
Bermudez intar en hållning till skattemedel nästan i stil med Amina EksCentrum mot rasism. Eller Andreas Carlgren med sin tevagn.

Arbetsförmedlingens egna anställda har givit Bermudez underbetyg i personalenkäter. Hon har också kritiserats av Riksrevisionen.

Vilket inte hindrat samma Bermudez från att år 1999 utses till årets chef av tidningen Chef och att år 2009  utses till årets myndighetschef  av Veckans Affärer. Statsminister Fredrik Reinfeldt lär också ha uttryckt sin uppskattning av henne.

Vad som framförallt gör Bermudez till ett stolpskott är nog politiskt korrekta ställningstaganden om invandringen. Trots den höga arbetslösheten i Sverige har hon pläderat för ökad arbetskraftsinvandring.

Hon av alla – med sitt särskilda ansvar för att människor i Sverige kommer i arbete!

diskr

Ur artikel i Nationell Idag:

”Du talar om att arbetskraftsinvandring är nödvändig. Men varför kan inte de arbetslösa invandrare vi [redan] har i Sverige ta jobben?

– Vi måste tala klarspråk – vi har en diskriminering på arbetsmarknaden i Sverige. Det är därför 200 000 utrikes födda står utanför.”

Bermudez-förklaringen är förvisso politiskt korrekt, men hur kan hon veta att den stämmer med verkligheten?

Vad vi vet är att skolan misslyckas med att ge eleverna nödvändiga kunskaper och färdigheter för arbetslivet, detta gäller i synnerhet elever med utländsk bakgrund.

Utrikes födda har naturligtvis sämre kunskaper i svenska, de saknar ofta yrkeskunskaper av relevans för svensk arbetsmarknad och det generösa bidragsystemet kan ge dem svag motivation ett ens vilja få ett arbete.

Allt detta borde naturligtvis en generaldirektör för Arbetsförmedlingen känna till, oavsett lönenivå!

Och hur blir det med logiken:

Om det ändå skulle vara som Bermudez hävdar – att utrikes födda inte kunnat få arbete i Sverige pga diskriminering – vad säger att nya utlänningar kommer att bli mindre diskriminerade?

Det blev en ny kortfilm också, kunde inte hålla mig:

10 svar

  1. Är det någon mer än jag som rent spontant anser att man helt utan förmåga att leda hade gjort ett mycket bättre jobb än Bermudez?

    Arbetsförmedlingen lägger ner så mycket tid på aktiviteter som de inte borde och som tar tid från kärnverksamheten. Alla dessa kontroller till exempel.

    Jag lever själv på försörjningsstöd och har därmed skyldighet att vara inskriven på arbetsförmedlingen. För att få stöd måste jag lämna en ifylld jobbsökarlista så man har redan en kontroll därifrån. Nu förstår ju jag visserligen att kontrollerna finns för exempelvis aktivitetsstöd och a-kassa men hur är det arbetsförmedlingens problem till att börja med?

    Missförstå mig inte för jag tycker att kontrollerna behövs. Men det borde inte ligga på arbetsförmedlingens bord.

  2. Angela är invandrare från Spanien och borde återsändas med tack för lånet.

  3. Bermudez? Får mig att tänka på Bermudatriangeln – katastrofområde!!

  4. Kvinnor kan.

  5. Jag har besökt Bermuda för många år sedan och bodde hos engelska vänner. Det var vackert men jag blev utsatt för rasism.

    Jag hyrde en moped och åkte runt på ön och kom in på ett område där det befann sig en klunga unga svarta pojkar och just där gick mopeden sönder. Jag frågade en ung neger som hade samma slags moped som jag om han kunde hjälpa mig.

    Men han skrek och gormade åt mig att att jag och mitt vita nylle skulle dra åt helvete.
    Hur jag kom tillbaka kommer jag inte ihåg – men jag blev skräckslagen.

  6. Håller helt med dig Karin och Jern&betong
    Riktigt bra lösning för Angela

  7. 12.30 fick Angela sparken av regeringen. Tidigare på förmiddagen hann hon säga att det var styrelsen som borde avgå istället för henne.

    En nyhet i Ekot var att två företag bollade personer i nystartsjobb mellan sig för att utverka 6 000 kr i bidrag för varje anställning. Kassans egen utredning visade att de två företagen samverkade i en omfattning som likställde dem med en koncern och att det därför var ett bedrägeri. Inte nog med det, personerna bakom företagen hade kopplingar till en person i Kassans styrelse som alltså också kunde misstänkas för delaktighet i bedrägeriet. Angela Bermudez ersättare vägrar uttala sig och likaså personen i fråga.
    Affären stinker invandrare. Generaldirektören, företagen, ”nystartarna” och styrelsemedlemmen. Om det är invandrare kommer det inte att sägas i Den Politiska Klassens media, utan i oppositionens fria alternativa media.

    Stoppa invandringen! – Börja återvandringen!
    Uppfyllandet av dessa krav skulle åter ställa Sverige i balans.

Kommentera

