Avsnitt 4: PK-metoder

Idag blev jag klar med bearbetningen av kapitel 3 i grundkursen. I morgon ska jag ta mig an kapitel 2, och väsentligt utvidga avsnittet om massmedia.

Här kommer avsnitt 4 i kapitel 3:

sdr

PK-metoder

Den politiska korrektheten (PK) syftar till att förändra samhället, ungefär åt det håll vi kunnat se utvecklingen gå i Sverige under det senaste halvseklet.

Den demokratiska metoden för samhällsförändring är ju att övertyga andra medborgare genom fakta och saklig argumentering.

Den politiska korrekthetens metod är en annan. Den är att manipulera med ords värdeladdningar, att skapa tabun och rädsla, att stänga ute och bestraffa.

David Goldman på Hatewatch, i tidskriften Arena 1998:

”-Vårt mål är… att ringa in och marginalisera extremister, hålla dem borta från det legitima politiska samtalet.”

De politiskt korrekta gör anspråk på att representera en uppsättning positiva värden, som :

• demokrati och tolerans

• godhet och hög moral, anständighet och ”rumsrenhet”

• kunskap och intellektualism, förnuft och modernitet.

Motståndarna framställs som hatiska och våldsbenägna, eller outbildade, efterblivna och sjuka.

Ett frekvent epitet är således ”hatgrupp”, för dem som ser problem där pk-iter inte vill att problem ska ses.

Motsvarande gäller begreppet ”fördomsfull”, som beteckning för den som gör andra verklighetsbedömningar eller hyser andra värderingar.

 

En uppsättning pk-begrepp signalerar att dissidenter är sjuka, lider av psykiska besvär – fobier:

– xenofobi

– homofobi

– islamofobi.

Blågula frågor:

”Pk-metoden är att klippa av en saklig diskussion, innan den ens har börjat. Det sker genom negativt värdeladdade begrepp och anklagelser, exempelvis att motståndaren:

– ställer ‘grupp mot grupp’
– förespråkar ‘hårdare tag’
– försöker ‘stänga ute’
– ‘sparkar på den som redan ligger’
– är ‘inhuman’

En intellektuell hållning ger istället att man ser till vad som kan vara förnuftigt och rationellt, dvs vilka konsekvenser som en bestämd åtgärd kan förväntas få, i vilken utsträckning som den kan vara ändamålsenlig för att lösa eller minska ett problem.”

klass1

En viktig PK-metod är också att blunda för icke önskvärda fakta och att ständigt upprepa sina teser.

Exempel: ”unga invandrares brottslighet har inget att göra med etnicitet” – trots BRÅ-undersökningar som tydligt visar att överrepresentationen finns kvar, även då man tagit hänsyn till socialgrupp.

 

DISKUTERA:


På vad sätt är pk-metoden odemokratisk?


Fobier – finns här en parallell till Sovjetunionen?

3 svar

  1. Date: Wed, 31 Jul 2013 18:16:49 +0000
    To: karlsson_585@hotmail.com

  2. Så bra och klargörande läsning…jag känner att jag får nya ben att tugga på genom detta ditt arbete…tack..!

  3. Jo, Jan min vän! Det är ett jätteambitiöst projekt du givit dig in på och man kan inte annat än bli imponerad.
    Jag har nu försökt att göra som du rekommenderade – en pärm för de olika kapitlen med sina resp. avsnitt – och jag har laddat ned dem som pdf-filer och skrivit ut kapitel 1 – 3 med en del av de tillhörande avsnitten jag hittat, alt. förstått hör ihop med sina resp. kapitel.
    Sedan stöter jag på patrull, därför t ex avsnitt 4 är inte i pdf, utan ligger ute på din blogg ”Tände ett ljus” och ser ju inte alls ut som de tidigare. Jag kan inte heller finna att detta kapitel finns som pdf! Vill jag skriva ut kapitel 4 så kommer reklamen på sidorna med och det vill jag ju inte.
    Skulle inte allt vara i pdf-filer så det ser ut som att det kom från tryckeriet? Eller är det jag som gör något galet?
    Bosse H.

Kommentera

