• Mest lästa inlägg

  • Mest klickade

Svenskt

10 svar

  1. Aj. Den gjorde ont i hjärtat.

  2. Jag känner också ofta en form av smärta när jag hör ”Den blomstertid nu kommer”.

    Det handlar inte bara om den får mig att minnas min barndoms skolavslutningar, utan även om att jag förknippar psalmen med ett Sverige som inte längre finns. Jag kan känna samma form av smärta när jag hör nationalsången, eller ser en gammal svartvit film på teve.

    Jag är medveten om att inte allt för alltid kan bli detsamma. Men varför förstöra, ja fullkomligt förinta, det som är bra och vackert?

    • Vi är många som saknar det svenska Sverige som de svartvita filmerna minner om.
      Här sjunger Jussi Björling Land du välsignade för hänförda åhörare.

  3. Också vacker sommarpsalm:

  4. 1986 togs psalmen Fädernas kyrka bort ur Psalmboken som ett led i förnekandet av vår kultur. Plötsligt var det töntigt och omodernt att respektera och hysa aktning för vår egen historia. Folket i Dalarna tog farväl av den vackra psalmen genom att sjunga den i Leksands kyrka. Njut av dessa bilder på våra vackra barn och kvinnor.

    • Tack för den! Texten kommer här:

      Fädernas kyrka i Sveriges land,
      kärast bland samfund på jorden!
      Vida hon famnar från strand till strand,
      fast är hon grundad av Herrens hand.
      Byggd till hans tempel i Norden.

      Allt fick sin vigning i kyrkans famn:
      brudgummens löfte till bruden,
      hemmet, det nyföddas kristna namn,
      kämparnas färd till den sista hamn,
      fanan och konungaskruden.

      Kristet och fritt vill Sverige bo,
      råda för landet allena.

      Därom i manlig och kristen tro,
      därom i strid eller lagfäst ro
      konung och folk sig förena.

      Fädernas Sverige sig kämpat fram.
      Kristus var med det på banan,
      visade vägen för trofast stam:
      Kristus är trofast och svek är skam;
      korset stod tecknat på fanan.

      Kristus har vunnit vår bästa gärd
      både i äran och nöden.
      Vida gick striden kring Sveriges härd,
      frid åt Guds kyrka var kampen värd,
      konungens kamp intill döden.

      Minnen från templet och klockors malm
      fäderna följde, och sången.
      Ännu ur fängelsets natt och kvalm
      ljöd genom gallret en kämpes psalm;
      det var en svensk som satt fången.

      Ädel är skaran, sen tusen år
      Gud i vår kyrka fått frälsa.
      Framåt vår hoppfyllda längtan går:
      ungdomen kristnad är Sveriges vår,
      Sveriges framtid och hälsa.

      Komme nu åter till strid för Gud
      skaran sin Konung till möte,
      väpnad och villig, i helig skrud,
      samlad, som daggen på ljusets bud
      flödar ur morgonens sköte.

      Kristnade ungdom, dig gånge väl.
      Strid för Guds ära i Norden.
      Kämpa för frihet åt bunden träl.
      Gud bringe friden till Sveriges själ,
      Gud bjude frid över jorden.

  5. STORT TACK Janne! Egentligen inte så konstigt men jag blev rörd. Tänk vad våra barnbarn går miste om helt i onödan!!!

    • När jag spelade upp alla tio verserna för min goda vän Greta (SD-Kungsbackas äldsta medlen 92år) blev hon som jag rörd till tårar. Jag sa till henne att om hon vill höra Fädernas kyrka, alla tio verserna, i verkligheten, då måste hon gå på min begravning!

Kommentera

