Fler poliser?

Moderaterna berömmer sig av att ha fått fram fler poliser:

”FLER POLISER – ÖKAD TRYGGHET

Sverige har i dag fler poliser än någonsin, vilket skapar trygghet.”

poliser

Jag ifrågasätter att vad Sverige i första hand behöver är fler poliser.

Nej, vad Sverige framförallt behöver är poliser som tillåts bekämpa brott och brottslingar.

Bensinstölder är ett växande problem, som slår hårt mot mackägare med små marginaler.  För att kompensera en smitning kan krävas 80 fulltankningar. I värsta fall kan man  tvingas slå igen, och en ort blir utan bensinmack.

btjuv

En mackägare vittnar om maktlösheten:

”Senast någon tankade utan att betala var i fredags. Då förlorade jag 1000 kronor som jag inte får någon ersättning för överhuvudtaget,..”

”– Detta är ett stort problem för oss. Problemet är också att det inte blir något kännbart straff för dem som smiter från räkningen. Vi har övervakningskameror men det hjälper inte. Folk verkar ha tappat respekten för vad som är ditt och mitt i vårt samhälle.

Polisen kommer nu att arbeta mera med att försöka komma smitarna på spåren.”

polisjakt
Senaste nytt: polisen jagade några smitare och de körde ihjäl sig.

Vems är ansvaret?

I svenska media vill man nu istället anklaga poliserna och det ska bli en förundersökning om tjänstefel.

”Det var vid midnatt som två personer smet från en Statoilmack i Uppsala utan att betala. En polispatrull siktade bilen som körde genom Enköping och ut på riksväg 55 mot Hjulstabron. Enligt polisen kördes bilen fort och vårdslöst.
 
Vakthavande befäl inne på polisstationen fattade då beslutet att kontakta Trafikverkets brovakt och stänga Hjulstabron för biltrafik – en svängbro som snedställs 90 grader – vilket fick konsekvensen att vägen ledde rakt ner i vattnet.
 
Den flyende bilen körde igenom bommarna och ner i vattnet och två yngre personer omkom.”

”– Det här är ju en vägbro och den har ju bommar och den har rödblinkande signaler, säger Lisa Sannervik som är presstalesman vid Uppsalapolisen.

– Och allt det här är ju fällt då vid tillfället, bommarna är nere. Signalerna står och blinkar rött. Det står också en annan bil som har stannat för att vänta på att kunna åka över då, när då den här bilen då kör igenom och vidare ut på bron och ned i vattnet.”

Med mitt sätt att se saken bar tjuvarna själva det fulla ansvaret, både för sin stöld och sin därefter allmänfarliga bilfärd.

hjbron
Läs mer:

Nyheter 24.

7 svar

  1. ”Mer extra av allt”, gör inte saker och ting bättre, när prioriteringarna stinker, och utarmar det väsentliga. Tänk bara på äldrevården och skolorna, som havererar, medan man bygger nya lyxiga skrytiga flyktingmottagarbyggen, samt öser pengar över dessa svin, medan folket här i landet lider. Vad hjälper då mer resurser, när det satsas fel.

  2. Varför är det så svårt att stoppa smitningar? Här i USA där jag bor måste man betala i förskott. Andvänder jag creditkort måste jag dra igenom det i automaten och uppge mitt postcode nummer innan jag kan pumpa. Om jag betalar med kontanter måste jag betala först i luckan. Pumpen stannar vid erlagd summa.

  3. VÄGRA BETALA SKATT .

    Fler poliser, leder bara till att invandrare känner sig säkrare i sin vålds -och övergreppsverksamhet, medan svenskar blir otryggare och mer utsatta. Främst äldre och unga.

  4. Vad kunde hänt om bensintjuvarna kört vidare i hög fart?
    Kanske kört på någon familj?
    Vad vet jag?

  5. Jag är inte insatt, men jag skulle gissa att det finns strikta bestämmelser för hur bensinpumpar ska vara utformade, som förbjuder förskottsbetalning.

  6. […] mig här göra en utvikning, om polishundar. Med tanke på pk-reaktionerna mot polisen när de ”jagar papperslösa” eller försöker fånga tjuvar har det slagit mig: hur kan […]

Kommentera

