• Mest lästa inlägg

  • Mest klickade

Hur omfattande är våldet?

En kommentator ”Harald” har gjort mig uppmärksam på några föråldrade sifferuppgifter i en av mina filmer. Beträffande mord har jag uppgivit siffran 250. Ur min synvinkel är detta illa, eftersom jag alltsedan starten av BGF:s ”Faktabanken” på 90-talet haft som ambition att ge uppgifter som stämmer.mord9807

För anmälda mord/dråp uppges där antalet till 257 för år 2007 – en ökning hade fram tills dess skett för de tidigare fyra åren.

Dessa uppgifter är hämtade från BRÅ, vars rådata kring anmälda brott varit lätt tillgängliga på webben.

mord1

Nu finns rådata från BRÅ inte längre tillgängliga på samma sätt, man presenterar numera sin fakta paketerade och tolkade, så jag kan inte få Faktabankens 90-talssiffror bekräftade.

BRÅ-sidan skriver:”Varje år dör omkring 90 personer på grund av dödligt våld i form av mord, dråp och misshandel med dödlig utgång. Ungefär så har det sett ut under de senaste trettio åren.”

Det här stämmer ju inte med de siffror som BRÅ tidigare gjort tillgängliga! Och signaturen ”Harald” kan triumferande peka finger mot mig. Men hur ska jag, som användare, kunna värja mig mot så radikalt ändrade uppgifter från BRÅ?

Därtill har uppenbarligen antalet anmälda mord/dråp verkligen minskat under senare år.

missh8607

Detta sker samtidigt som antalet anmälda misshandelsfall ligger skyhögt, och fortsätter att öka. BRÅ: ”Under 2011 anmäldes omkring 89 500 misshandelsbrott i Sverige. Den anmälda misshandeln har ökat under flera år…”

Basic RGB

Mot ca 90 mord/dråp kan  ställas ca 90.000 misshandelsfall, dvs 1.000 gånger fler.

Det minskade antalet mord/dråp kan till en del förklaras av snabbare och effektivare livräddande insatser. Dels genom tekniska framsteg, dels genom ökade ekonomiska satsningar.

I uppräkningen under ”De rumsrena” återfinns flera fall av så grov misshandel att offren lika gärna kunde ha avlidit. För både Jonas, Emma och Carl-Erik blev det ändå fråga om dels ett oerhört lidande, dels långvariga och allvarliga men, kanske för resten av livet. Kostnaderna för samhället inte att förglömma.

Jag menar att:

antalet misshandelsfall är ett bättre mått på våldsomfattningen i samhället än antalet mord/dråp

antalet fall behöver inte öka år från år för att utgöra ett problem – varje offer är ett offer för mycket.

korrekt statistik är inget självändamål – bakom detta måste ligga ett intresse för verkligheten och ytterst en omsorg om människors väl.

hög intelligens eller verbal förmåga kan ha ett värde eller ej, beroende på hur man använder det…

wtc7

ÖVER TILL DET ANDRA DEBATTÄMNE som signaturen ”Harald” och jag kom in på:  WTC-dådet, med de tre tornen som rasade ihop. Jag tillhör dem som inte tror på den officiella och helt fantastiska konspirationsteorin, om att två passagerarflygplan kunde få den effekten att tre ståltorn imploderade. Det har jag redogjort för i denna film.

Med tanke på vilka omfattande och djupgående effekter som detta terrordåd fått tycker jag att envar har en moralisk skyldighet att försöka bedöma sannolikheten för det ena eller andra scenariot.

Jag lutar mot den tolkningen att bakom WTC-dådet stod krafter som

a) kunde ha något att vinna på det, fick igenom sin politiska agenda av krig

b) inte värderade vanliga amerikaners liv särskilt högt.

dancingwtc

gellerbomb

13 svar

  1. ”Det är kaos överallt på BRÅ”. Om jag inte minns fel var det en norsk professor på besök här, som sade så. Nyligen chockade dock BRÅ med uppgifter om våldtäkter, där man helt gick emot svenska mantran att de flesta våldtäkter begås i hemmet av en svensk man som ger sig på sin kvinna:
    Över hälften av våldtäkterna skedde där offer och gärningsman var helt okända för varandra.
    Tidigare har det kunnat heta att ”den största gruppen” våldtäkter är den som sker i hemmet, medan alla andra sorters våldtäkter är uppsplittrade i mindre grupper för att vagga folk in i falsk trygghet. Denna ”största grupp” kan ha varit mellan 20-30%, vilket alltså ändå klargör att de flesta våldtäkter INTE sker mellan hemets fyra väggar. På samma sätt har man för övrigt också beskrivit arbetskraftinvandringen från Migrationsverkets håll: Den ”största gruppen” är t. ex. dataingenjörer, medan den överväldigande majoriteten restaurang/städjobb är uppdelade i mindre, specifika grupper – det är ett väldigt slappt sätt att försöka lura folk, men det fungerar.

  2. ”Triumferande peka finger”… det gjorde jag väl inte, tycker jag. Men rätt ska vara rätt. Brå redovisar ofta statistik väldigt inkonsekvent, man behöver dubbelkolla mycket material därifrån tyvärr. När de blandar anmälda brott, och kriterierna ändras, blir det totalt obegripligt, och en del historiska dataserier kan inte återskapas idag. Ett resultat av politisk forskning kanske?

    Ang WTC säger du att det finns två otroliga konspirationsteorier. Det är väl inte riktigt sant? Konspirationsteori nr 2 förutsätter ju att nr 1 redan har inträffat. Nr 1 finns det vittnen till, den har filmats och utretts. Nr 2 finns… på Internet. I verkligheten, utanför konspirationsteoriernas hemsidor, finns absolut inget som stöder teori nr 2. Jag har sökt igenom de siter som behandlar detta, den ena mer otrevlig än den andra, och det finns ju ingenting.
    Om man kan störta flygplan in i en skyskrapa sa att den brinner och rasar en timmer senare, och folk tror att flygplanet inte var orsaken, då kan man komma undan med vad som helst. Varför inte först förhålla sig till det man ser och känner, och sedan till fantasier och teorier?

  3. Om tvillingtornen togs ner av mineringar måste dessa ha kunnat utlösas beroende på var flygplanen träffade. Detta givet av att tornen började rasa just där planen träffade. För komplicerat för att vara troligt, anser jag.
    Alternativet skulle vara att planen kunde träffa just där tornen var minerade och det är omöjligt.
    Jag tror att planen tog ner tornen. Stålpelare blir mjuka redan vid 800 grader och ett antal måste även ha slagits av redan vid kollisionerna.
    Angående WTC7 ser jag ingen annan förklaring än att det sprängdes.

    Utan att gå in på varför drar jag slutsatsen att Israel genom att utge sig för att vara Al Qaida förmådde saudierna att utföra flygattackerna.

    • Jern o Betong! Då behöver ingen framledes betala demoleringsfirmor grova pengar för att ta ner höghus som ska rivas på traditionellt sätt.

      Nu vet vi att det räcker att flyga in något slags objekt i byggnaden, fjutta på lite flygfotogen så faller byggnaden rakt ner snyggt och prydligt, inget kladd med sprängämnen noga utplacerade som man fick strula med förr…..

      • Fundera ett varv till. Är dynamit dyrt? Är det dyrt att plocka upp resterna av ett hus?

    • Mer här: Aron Russo om kriget ”mot terrorn”

      • När jag såg den här filmen för något år sedan tyckte jag att det han berättade var för fantastiskt för att vara sant. Nu förstår jag vad han talar om och lyssnar andäktigt till varje ord. – Varför sker inga terrorhandlingar längre? säger han. Nä just det. Kriget mot terrorn är i full gång och inga ursäkter behövs längre.

    • I verkligheten fanns det inga flygplan alls. Det som visades på TV var datorgenererad grafik (och det gäller inte bara flygplanen). Utforska den här sajten:

      http://septemberclues.info

  4. Jan. Vad tror du om Breivik sagan ? Har du sett utube filmen ” september clues ” ? Eller har du tittat på bevisen på sidan : ” september clues oslo ” ?? Kan googla fram den. Intressanta fakta om sagan Breivik.

  5. Jag har personligen svårt att ta till mig de alternativa teorierna kring WTC. Ett frågetecken finns förstås kring WTC7, men som jag förstått det är det inte orimligt att branden där orsakades av bråte från plan och byggnader från kraschen in i WTC2, inklusive en del brinnande flygbränsle. Den 767:a som flög in i WTC2 höll väl nästan marschfart, kring 800 km/h när den träffade. Icke desto mindre känns det för mig som att det är fler pusselbitar som ska passa ihop för att få till någon av konspirationsteorierna än det är för att den ursprungliga officiella förklaringen ska hålla.

    • Det finns med i min film: hur mindre byggnader kring WTC7 också fick bråte över sig – utan att sjunka ihop.

      Även ”den officiella förklaringen” är f.ö. en KONSPIRATIONSTEORI – och en fantastisk sådan – om kapaciteten hos några män i grottor i Afghanistan.

Kommentera

