Änglar – finns dom?


Vad som efterhand fått mig att reagera kring invandringspolitiken är inte bara invandringen i sig, utan den kultur som ingått i paketet, i form av svenskförakt, antiintellektualism och mentalt förtryck. Tidigt noterade jag hur man lät ett antal begrepp – rasism, extremism, främlingsfientlighet –  intaga en central roll, utan att någonsin definiera dem, utan att klargöra vilken innebörd som lades in i dessa begrepp.

Således såg jag en viktig uppgift, för det motstånd som måste växa fram, att ifrågasätta denna antiintellektualism, att verka på en kulturell nivå – för mer av ärlighet och mindre av hyckleri. Inte bara att arbeta för en annan invandringspolitik.

Detta är en orsak till att jag nu reagerat så starkt mot Jimmie Åkessons doktrin om nolltolerans – där han övertar pk-iternas begrepp och lika litet som de klargör vad han menar med t ex ”rasism” och ”extremism”.

En annan orsak till min reaktion är  den underliggande förutsättningen – att människor i normalfallet är och måste vara änglalika. Vi får aldrig:

• hysa en negativ känsla

• vara irriterade

• undslippa oss ett hårt ord eller en ovänlig blick.

I linje med denna grundsyn har en statlig utredning tillsatts, för att slå fast vilka känslor som medborgarna får och inte får hysa.


Alla ska kunna klara ”filmprovet”, dvs i princip närsomhelst bli filmad, få detta utlagt på internet och då klara änglakriterierna.

Framför mig ser jag här ett inslag i SVT:s ”Debatt”, där SD:s Hanna Wigh möter en Expo-företrädare. Överens var de inte bara om det olämpliga i de tre SD:arnas manövrar i Stockholmsnatten för några år sedan (där kan även jag instämma). De verkade dessutom dela en underliggande förutsättning om mänsklig änglalikhet som norm, där rätt ordval alltid ska klaras.

I pk-världen ska helst  inga målkonflikter eller obehagliga fakta erkännas – det blir  att vara ”god” och ”rumsren”.

Vi sverigevänner måste inse faktum: våra politiska meningsmotståndare, detta pk-etablissemang inom media och partipolitik, är:

• inget att se upp till,

• inget att försöka efterlikna,

• inget att söka bifall från!

pkoffer

Det finns mycket att bli djupt upprörd över i dagens Sverige, men dit hör inte några ogenomtänkta ord i ett gammalt fyllegräl som hamnat på film.

I min värld är det viktiga att inte skada andra människor. Inte heller ska man onödigtvis såra någon genom hårda ord och nedsättande omdömen.

Å andra sidan måste vi ibland tillåtas ”släppa ut ånga”.  Alla måste vi kunna tåla att någon gång få höra sådant som vi inte gillar, utan att gå i däck. Det är en del av livet. Man får s.a.s ge och ta.

Därmed är jag inne på en annan aspekt – obalansen i dagens PK-Sverige.

Invandrare kan tilldömas skadestånd om de känner sig kränkta. Det finns en särskild lagstiftning, riktad mot svenskar: ”hets mot folkgrupp”.


Som jag ser saken är detta den tydligaste främlingsfientligheten, den verkligt nedlåtande synen på invandrare – att inte kunna tilltro dem förmågan att klara vad vi svenskar självklart måste klara.

3 svar

  1. En makalös drive av mannen som går igen(går igén). Jag blir andlös av att läsa den här bloggen.

  2. Åkesson respekterar inte längre Rättshaverister i SD-partiet.
    Märklig syn.

    Några av vår tids största har en gång varit Rättshaverister;

    Nelson Mandela
    Sacharov
    Martin Luther King

  3. Bra analys, jag kan också känna att vi ”sverigevännerna” inte ska spela på samma planhalva och börja slänga oss med samma pinsamma krypatillkorsetabdikation av våra åsikter vi ska stå upp för dem även när det blir obekvämt och kanske högljutt. Jag gillar när människor vågar stå för det som inte alltid är normen..normen i Sverige är extremism..den ska vi bort ifrån och själva återigen bli den norm som Sverige en gång var känt för..den normen vill jag gärna se igen…! Ärlighet, redbarhet och med kristen moral..ja jag sa kristen moral..detta som i Sverige är höjden av skällsord idag..men som är verklig hårdvaluta i detta land. Vi ska återigen kunna avkräva politiker och tjänstemän i detta land ett ansvar..fullständigt självklart i min värld..obekvämt..? Nej inte om man sköter sitt jobb enligt lagtexten så jag kan inte förstå problemet..och varför uppluckringen kring detta skett..! Jag vill se allt detta tillbaka och jag vill se SD stå för detta..då kommer SD alltid att ta en särskild plats i mitt hjärta..!

Kommentera

