TV4 ingriper


TV4-programmet ”Kalla Fakta” ska ju gälla för att vara samhällsgranskande, kritiskt undersöka företeelser i det svenska samhället.

Tål dessa journalister att själva bli granskade?

SVT och dess program ”Debatt” är det inte så – den saken fick vi besked om hösten 2008. Genom ingripande från SVT-ledningen plockade  Youtube då bort 25 av mina filmer från mitt dåvarande konto.

Nu visar det sig att samma sak gäller TV4 och ”Kalla fakta”. Den 28 mars kom detta meddelande från Youtube:


Min film ”Drottningjakten” har alltså tagits bort, med samma svepskäl som tidigare SVT: kränkning av upphovsrätt.

Jag sände då detta mejl till Johan Åsard och Lennart Ekdal på redaktionen för ”Kalla Fakta”:

”Idag fick jag besked från Youtube om att man tagit bort min film ”Drottningjakten”, som polemiserar mot det senaste Kalla-Fakta-programmet om drottning Silvia. Jag granskar s.a.s. granskarna.Borttagandet har skett på begäran av TV4, med motiveringen att min film skulle kränka upphovsrätten.

NÄR MAN POLEMISERAR i text är det ju normalt att få citera den part man polemiserar mot, för att läsarna ska kunna förstå argumenteringen.

Är det inte rimligt att motsvarande får gälla vid filmskapande?

För mitt fortsatta filmarbete behöver jag veta var TV4 drar gränsen. Får jag ta med:

– stillbilder?

– ljudsekvenser?

– stillbild tillsammans med ljudsekvens?

– hela korta sekvenser av ljud med rörlig bild?För det kan väl inte vara så att TV4:s ingripande bottnar i en önskan att stoppa kritik, att slippa själv bli granskad?

mvh
Jan Milld”

Det kom ett svar, inte från Kalla-Fakta-redaktionen – men från Feiroz Hadish från TV4:s juridiska avdelning:

”Hej Jan,

 Videoklippet som du publicerade på Youtube innehöll omarbetade bild- och filmsekvenser från Kalla Fakta och TV4 Nyheterna. Rättigheterna till programmen ägs av TV4 AB och de omarbetade bild- och filmsekvenserna utgjorde därmed upphovsrättsintrång.

TV4 är för ett öppet debattklimat, men det är inte tillåtet att använda TV4s material på sätt som skett. Regeln om citat täckte inte användningen av TV4s material i detta fall. TV4 vill även poängtera att klippet togs bort med hänvisning till respekten för andra människor som medverkar i bild- och filmsekvenserna.

Med vänliga hälsningar

Feiroz Hadish”

I mitt svar till Feiroz Hadish bad jag om preciseringar:

”Tack för svaret, men… Tyvärr kan jag inte säga, att ditt svar där ger mig mycket vägledning.”

”På vilket sätt är det möjligt att använda TV4-material för att det ska kunna accepteras som citat?”

”Inför min omarbetning blir det – av det som i filmen utgör klipp ur TV4-material –  tre sekvenser som det är särskilt viktigt för mig att kunna citera. Alla uttalanden av Ingrid Lomfors. De ligger här i min film:
• 02.05 – 2.12
• 02.40 – 03.01
• 08.02 – 08.22.

Jag kan naturligtvis göra utskrifter av hennes uttalanden och lägga in stillbilder, men det gör väl henne mer rättvisa om hon får tala i rörlig bild med egen röst.”

Det blev inget svar, så jag skrev på nytt, om att jag lagt ut en tvättad version av ”Drottningjakten”. Där har de filmsekvenser med ljud som TV4 kan ha upphovsrättsanspråk på ersatts med stillbilder och text. Feiroz Hadish adressen till filmen  för att kunna kontrollera om där fortfarande finns något som TV4 hade invändningar emot.


Jag fick då detta besked:

”Även  TV4s bilder är upphovsrättsligt skyddade.

  Vi har ingen möjlighet att göra en generell bedömning på vad som faller inom citaträtten. Förutsättningar för att ett lagligt citat ska föreligga står i förhållande till det material som citeras samt i hur stor utsträckning det sker.”

Ett hotande av att kunna slå ned även på stillbilder, i kombination med en vägran att precisera ens ungefärligt vad gränserna går för vad man accepterar – det kan ju leda till mindre av TV-granskning. Den som vill beröra ämnet TV4 tvingas hålla ”säkerhetsmarginaler” för att inte riskera få sina filmer borttagna från webben.

När SVT ingrep för några år sedan, mot filmer som kritiserade programmet ”Debatt”, gick man aldrig så långt att man sade nej även till användning av stillbilder.

Mitt svar till Feiroz Hadish:

”Du har deklarerat att TV4 är för en öppen debatt. Det måste rimligen betyda att TV4 accepterar att självt utsättas för granskning.

Ett så långtgående drivande av tesen om upphovsrätt, att inte ens stillbilder får användas, är ägnat att leda till just en strypt debatt och tystande av kritik.”


En ytterligare tvättad version av ”Drottningjakten” finns nu utlagd här:

Min avsikt är att dessutom följa upp med en särskild film om TV4.

”TV4 sätter gränser” kommer den att heta.

Mer om den filmen snart.

20 svar

  1. Stå på dig Jan, ditt arbete är uppskattat ska du veta, och för varje sån här ”incident” så blir det än mer tydligt att ditt arbete behövs!

    Nationalistiska lyckönskningar / Christian H

  2. Hoppas att det går som förra gången, att det finns ”fans” som har sparat ned original-filmerna och så småningom laddar upp dem på nåt annat forum än YouTube. Du kommer då säkerligen få ett ilsket mej från deras juridikavdelning men du kan ju knappast vara ansvarig för vad andra personer gör. Så att dom får försöka spåra och hota dessa personer istället. Huvudsaken är att det kommer kosta mer för dem i det långa loppet än vad det smakar. Viktigt är att vara obstinat mot demokraturen.

  3. Bra jobbat, Milld.

  4. Heja Jan
    Bra jobbat som vanligt.Ska bli spännande att få se den nya filmen.

  5. Tills helt nyligen trodde jag att Wilhelm Tell var en historisk person.
    När jag var liten trodde jag att Jesus var en historisk person som kunde gå på vatten.
    Under många decenier trodde jag på Förintelsen. Med tvålar gjorda av utvunnet judefett, madrasser av judehår, gaskamrar i Auschwitz, hela baletten!
    Jag tror inte att jag är särskilt lättlurad, utan jag trodde på vad alla sa helt enkelt. Av samma anledning röstar 95% på 7-klövern. Man tror på en unison massmediakör.

    Hur många är det som får höra om hur våra samhällen är under attack av en judiskt ledd sionism? Mycket få och därför är det mycket få som känner till detta. Det folk får veta är dessutom att de som talar om detta hot är hatiska fanatiker eller spritt språngande galna extremister. Det var också det jag trodde för inte så många år sedan.
    Nu vet jag bättre och jag är tacksam för att den analytiskt lagda sanningsälskaren Jan Milld sprider kunnskapen om hur sionisterna söker förstöra vårt land och vårt folk.

    • Jarn&betong: Jesu liv,död och uppstandelse fran de döda ar ett historiskt faktum. Den tidga kyrkans historia bevisar detta. Jesus ar sann Gud som kommer att fa sista ordet, djavulen rasar annu men ar besegrad.

      • Jag har respekt för den känslighet som religiösa har i sina trosfrågor och vill inte såra någon, men jag är sedan konfirmationen 100% ateist och skriver ur en vetenskaplig/historisk synvinkel.

  6. Vet inte vad jag ska tro. Om det nu är judarna som står för bakom allt
    ”djävulskap”. Är det judana som står bakom att vi invaderas av muslimer som förföljer judar så pass att dessa måste lämna Malmö.
    Vi får inte veta av vår media vilka som ofta står bakom mord och kriminalitet. Det är ju rasistiskt.
    Nu senast den stackars svensken som varit och handlat mitt på dagen
    och nästan blev mördad av ett tonårsgäng. Sanningen får vi veta på
    Internet men snart hittas det nog ett sätt att förbjuda dessa internetsidor och det är visst redan på gång.

    http://avpixlat.info/2012/04/13/kortedala-misshandeln-namnen-pa-de-misstankta/

  7. Svar til Elisabeth:

    David Schwarz är mångkulturens fader i Sverige.
    http://www.vitbok.se/15/u.html

    Barbara Spectre förklarar rakt och enkelt hur Europa ska bli mångkulturellt under judisk ledning. Men för hennes eget land Israel har hon inga sådana planer. Där är det rasrent som gäller.

    Judarna i Sverige är delade i frågan om muslimsk invandring. Det finns de som hatar araber och muslimer intensivt men de är i minoritet.

  8. Angående Spectres kommentar om multikultirörelsen i Sverige och Europa i övrigt: jag som för 15 – 20 år sedan skulle ha gillat en viss förnyelse och även i det stora tog Israels sida i de krig och krigshandlingar som skett i området, men jag har nog ändrat mig en hel del nu. Det finns alla sorter där också.Om flertalet är översittare i stil med henne förstår man plötsligt Palestinierna! Det är ju ren fascism hon uttalar helt ogenerat! Viktigare än någonsin att hålla på sina egen rätt, detta uppmuntrar sannerligen inte till multikultism. Bra inlägg Jan, du ger oss sannerligen se en annan vinkel än det man presenteras på 1:an o 2:an o 4:an.

  9. Om denna tokiga – mina ögon” kärring hasplar ur sig några meningar
    om att judarna skall leda världen betyder inte – som jag ser det – att det är sanningen. Några fler judar borde komma in och uttala sig om hennes påståenden. Alla är ju saliga i sin tro och min tro är att denna dam inte är så pålitlig i det hon säger.
    Det är hennes saliga dröm att judar skall behärska världen.

    • Du, hon jobbar på Paidea!

      Paideia tar emot mångmiljonbidrag från bl a Riksbanken och har Regeringens medgivande.

      Paideia agerar som EXPO – propaganda, konferenser, utbildningar.

    • Du skriver att fler judar borde uttala sig om Spectre. Nu gör de inte det och det beror på att de är överens med henne, men de vill inte säga det rent ut i svenska media. Spectres uttalande gjordes i Israel för en judisk publik och de har gjort stora ansträngningar för att dölja hennes ord när saken spreds över internet.

  10. Bra jobbat Jan . kämpa På.

  11. Tack Jan Milld för att du fortsätter kämpa mot det som så uppenbart pågår i Sverige.
    Det finns bara en fara med en ny film om TV4, det är att nya drev åter kan börja blossa upp mot Drottningen. Just nu verkar det lite lugnt på fronten. Är själv djupt engagerad i detta och har jobbat i över 1 år med att skriva på de fora som finns och försvara de som försvaras bör.

  12. Jag hatar Teve 4

  13. […] jag det senaste Kalla-Fakta-programmet i denna serie. Det togs inte väl upp.  TV4 lyckades få bort min film från Youtube – med hänvisning till […]

  14. Stillbilder är mindre ok att använda än delar av rörliga bilder. Detta för att man aldrig får citera hela verk.

Kommentera

