Ska Wager lyckas?

Merit  Wager har ju på sin blogg under många år skrivit sakligt och kritiskt kring asyleriet. Dels har hon skrivit själv, dels har hon publicerat brev från olika ”miggor”.

Med sina vassa och insiktsfulla texter och Wagers blogg kommit att inta en särställning bland invandringskritiska bloggare.

Lika litet som Blågula frågor har Wager motsatt sig invandring i allmänhet – vad hon har vänt sig mot är missbruket av asylsystemet och våra politikers övergivande av sin egen lagstiftning på området.

Nu har Merit Wager publicerat en bok med texter från sin blogg. Den heter ”Inte svart eller vitt utan svart och vitt – miggor berättar” och kostar 311 kr på  AdLibris (på Mummelförlaget är den billigare, men med portot slutar det på samma belopp).

Med denna bok vill Merit Wager sätta punkt för sitt bloggande kring detta ämne. Därvidlag tror och hoppas jag att hon kommer att misslyckas. Hennes analyser och kunskaper kring invandringsrelaterade frågor kommer att behövas även fortsättningsvis.

Själv hade jag motsvarande ambitioner kring år 2001. Med boken ”DIALOG OM INVANDRINGEN? – dokumentation av ett försök” kände jag mig med gott samvete kunna lägga denna fråga bakom mig. Med Blågula frågor hade vi ändå försökt slå larm om galenskaperna, hade prövat alla vägar. Men sprungit mot en vägg.

Som bekant lade jag sedan inte invandringsfrågan på hyllan. Det blev ytterligare en bok,  ett antal filmer på  Youtube och  denna blogg.

Merit Wager tycker sig kunna blicka ut över ett ökenlandskap, omgiven av strutsar – politiker och journalister som sticker huvudet i sanden.

Här kommer en ny kortiflm – Merit Wager läser upp en asylberättelse från en av sina ”miggor”:

Se även denna film:
http://www.youtube.com/watch?v=sN5OQwOCAdg

Tyvärr är det väl också så att vi som anför kritik snart nog finner oss ha påbörjat en form av ökenvandring.  Våra makthavare gillar inte budbärare med fel budskap.

Jag funderar ibland på hur våra väderrapporter skulle låta, om kravet på politisk korrekthet utsträcktes även till dessa. De skulle inte få förmedla några prognoser om problem eller obehagligheter.

11 svar

  1. Merit Wager behövs i kampen för att få vanliga svenskar att vakna upp, vi får hoppas att hon vilar ut, och att hon sen tar fram sin vassa penna igen, och tar upp alla orättvisor i vårat samhälle. Jag hoppas att hennes bok säljer riktigt bra. Merit är lika viktig som du är Jan, du är en klippa 🙂
    http://svenssonsfunderingar.wordpress.com/

  2. Jag behöver inte gissa mer med mina fakta i alla fall

    http://22misslyckande.wordpress.com/

    03 Invandrare arbetslösa pension 65
    04 330.000 pension – 420.000 jobb – 800.000 invandrare 2020
    05 96.467 invandrat – 51.179 utvandrat 2011
    06 553.000 utvandrat – 937.465 PUT sedan 1995
    07 600.000 har arbete – 1.3 miljoner PUT
    08 Myten 100.000 jobb
    09 Antalet jobb per 1000 invånare 16-64 år
    10 137.000 unga arbetslösa – 218.000 arbetslösa invandrare – 105.000 anhöriginvandrare
    11 60.000 årliga anställningar
    12 Sökande: 690.000 Platser: 80.000
    13 200.000 sysselsatta – 375.000 PUT 2006-2010
    14 Arbetslösa invandrare antalet timmar
    15 Tar flyktingar 7-10 år att få jobb
    16 Flyktingar utnyttjas mot lönedumpningar
    17 Lönedumpningar med gästarbetare
    18 Sanningen om papperslösa
    19 Invandringens agenda- 12.000 lön?
    20 Mångfald är global konkurrens
    21 330.000 i bostadskö

  3. Hur skulle 7-klövern kunna börja ”flörta med de högerpopulistiska krafterna”, ”fiska i grumliga vatten” och allt vad det nu heter. Har man fördömt sunt förnuft så har man, nu sitter de där i sitt hörn.

  4. Annie Lööf – för att nu nämna denna darling som fick en så solig bild – så tror jag hon dabbat sig rejält. Talet om att ”Sverige kan ta emot 40 miljoner invandrare” föll inte i god jord. I tysthet har svensken reagerat och tänkt: nu räcker det.

    Nåja, tysthet leder ingen vart, och jag spekulerar, men det är faktiskt så att ibland blir det för mycket även i Världens Korrektaste Land.

  5. Jan

    Du måste ta upp Sverige hotas inför EU domstol pga man utnyttjar (billig) arbetskraft?

    Jag är övertygad detta är vad dagens massinvandring handlar om! Granska gärna mina 19 punkter jag kartlagt.

    Vår Regering Riksdag, Svensk näringsliv, EXPO mfl ska skämmas!

    Massinvandring + globalisering = utnyttja arbetskraft

    http://www.svd.se/naringsliv/eu-hotar-sverige-med-domstol_6884079.svd

    EU-kommissionen hotade på måndagen att dra Sverige inför EU-domstolen
    för att inte ha infört sanktioner mot arbetsgivare som utnyttjar
    tillfällig utländsk arbetskraft.

    http://misslyckande.wordpress.com/2012/02/27/577/

    1. Höga trösklar är lönedumpning
    2. Socialbidrag lösa barnfattigdom
    3. Mångfald är människohandel
    4. Mångfald är slavhandel
    5. Mångfald är barnhandel
    6. Arbetskraftsinvandring till EU 2008
    7. Lagligt sätt att ta sig in
    8. Lagligt att fuska med arbetstillstånd
    9. Sanningen om papperslösa
    10. 30.000 utländska studenter
    11. 30.000 asylsökande
    12. 20.000 gästarbetare
    13. Arbetstillstånd 13.000
    14. Gästarbetare utnyttjas med slavarbete
    15. Kriminella och företag tjänar miljoner
    16. Krogar bryter mot lagar
    17. Lönedumpning slår ut
    18. Utländska företag smiter från skulder
    19. Inga åtgärder mot utnyttjad

  6. Jag tror loppet är kört invandringsgalenskapen kommer sakta men säkert att sänka Sverige. 96 % har inte reagerat ännu och då kommer dom inte att göra det de nästkommande åren heller .
    Det är helt OK med mig att du Milld lägger ner bloggen och emigrerar till ett varm land. Jag kommer aldrig att döma dig

  7. Läste idag någonstans att utrikesminister Bildh vill att Sverige skall bli en stormakt. Hur det nu skall gå till förmäldes inte men visar med stor tydlighet på att han är skvatt galen.
    Wikileaks kommer snart att förmedla denna nyhet.

    Dessutom har han en fru som älskar muslimer och lärt sig arabiska som hon vsade prov på när hon var inbjuden till Skavlan. Vi fick även veta att Bildh och 32;an inte tål varndra.

  8. Jan,
    Jag håller med om att Merit sannolikt inte kommer att lyckas att hålla sig ifrån asyleriet. Sen håller jag tyvärr även med Tarzan om att det sannolikt är kört för Sverige. Men trots att jag lämnade landet för länge sen och att jag många gånger har bestämt mig för att jag helt ska sluta följa svensk debatt visar det sig om och om igen att det inte går.

    Min relation till Sverige påminner lite om att se en nära vän supa ihjäl sig. Först gör man allt för att hjälpa men någon gång tvingas man erkänna att han helt enkelt vill fortsätta att supa. Men att helt sluta att bry sig går inte, även om man är ganska övertygad om att slaget är förlorat.

Kommentera

