• Mest lästa inlägg

  • Mest klickade

Reaktionärt

Som jag framhöll redan vid ett SD-möte i Värmland 2002 är jag reaktionär. Jag tycker det i flera avseenden var bättre förr och skulle därvid vilja vrida klockan tillbaka.

Detta gäller även infrastrukturfrågor. Förr fanns både snöslungor och tågplogar till förfogande för den svenska järnvägstrafiken. Här kan du se snöslungor i aktion på 50-talet.

När vintern nu slår till får man ta fram lok från järnvägsmuséer. Se här och här.

Tågkaos har det alltså blivit nu, för andra eller tredje vintern i följd.  Varför?

Jag ser två samverkande faktorer:

1. Uppstyckningen av SJ, med en oklar ansvarsfördelning och kortsiktig kostnadsjakt som följd.

2. Propagandan om global uppvärmning, som intalat beslutsfattare att med snö och kyla för Sveriges del tillhör historien.

Tågkaoset började alltså på regeringskansliet.

Detta aningslösa synsätt har präglat även Sjöfartsverket. Sverige äger en rejäl isbrytare, Oden, men för femte vintern i rad har denna sänts till Sydpolen då den bäst hade behövts i Sverige.

”Vi har Oden i vår flotta och kan ta hem henne om så skulle behövas”,  försäkrade rederichef  Tomas Årnell på SR-webben i december 2010.

I februari 2011 kan SR-webben rapportera följande:

”Isläggningen i Bottenhavet och Östersjön är den mest omfattande sedan 1987.”


”Kraftiga vindar fortsätter att ställa till problem för sjöfarten, framförallt i Bottenviken och i Bottenhavet där fem isbrytare nu assisterar trafiken.”

”– Det är lite farligt om fartygen fastnar och inte sitter mot vinden, för då kan isen klättra upp på däck, säger Karl Herrlin.

Det är åtta till tio fartyg som väntar på assistans av Atle eller den finska isbrytaren där.

Några av fartygen har fått hjälp att lägga sig vindrätt för att inte riskera att brytas ner av isen.”

Jag kan inte annat än instämma med Östersunds-Posten en 7/12 -10:

”Oden var på forskningsuppdrag i Antarktis redan i fjol. Nu är isbrytaren på väg dit igen, fast de svenska haven och farlederna isar igen.

Sjöfartsverket tjänar 20 miljoner kronor på den manövern, ..”

”Vad ska då Sverige med sitt 108 meter långa flaggskepp till isbrytare överhuvudtaget, kan man undra?”

6 svar

  1. Det är väl som med allting annat, regering och dom som bestämmer har för länge sedan lämnat den politik som står för vårt lands bästa. Detta gäller i stort sätt alla områden, tyvärr!

    Antingen kämpar man vidare mot detta fullständiga vansinne som vi ser nu på allehanda protesterande bloggar på nätet eller får man söka sig en fristat i något annat land som har ett större intresse för dess lands innevånare/skattebetalare.

    Att det blir bättre i Sverige, är tyvärr en utopi.

    Lurad av staten hela tiden!!!

  2. Jag har faktiskt inte hört talat om detta – 5 år i rad !!!
    SJ har inte resurser att hålla spåren rena från snön
    Vägverket ska inte grusa våra såphala vägar endast salta. Fråga mig jag vet för jag vet hur det är att köra på såphala vägar i ROSLAGEN.
    Visste ni att endast 12 % av det vi betalar i vägskatt går till våra vägar ???
    Jag brukar alltid skylla på såssarna eller facket – men nu vet vi vem som orsakar eländet på vintrarna .
    Fredde Kålrot och MODERATERNA

  3. Allt handlar om pengar. Och förutsättningarna är ju strålande, när dom tjänar pengar på isbrytaren, i stället för att köra den här hemma, då den bara skulle kosta. Problemet är att det inte går att hitta någon som har ansvaret. Men det samma gäller ju vägarna. Jag undrar hur många miljoner sammanlagt som privatpersoner har fått kosta på sina sönderskakade bilar den här vintern. Har haft körkort i många år, men aldrig varit med om liknande. Sverige sparar och snedfördelar penningresurserna, så vi rasar i välfärdsligan för varje år. Nu har vi nått så långt så infrastrukturen drabbas, och det bara fortsätter. Och de flesta anar ju anledningen.

    • JA allt handlar bara om pengar och det är svårt att hitta den ansvarige till idiotiska beslut. Men trots allt det är Fredde Kålrot som är högst ansvarige.
      En sak kan jag inte fatta hur kan svensken gå med på att betala 50 % mer för elen än vad han behöver – samma sak här det är Maud Olofsson och Kålroten som är högst ansvariga för elpriserna.

  4. @Kalleman

    Bild till din kommentar!
    http://img834.imageshack.us/i/62nn.jpg/

  5. Ja, denna fråga har jag också ställt mig; vilken nytta har vi av en av våra största isbrytare, när den inte finns tillhands under vintersäsongen? Det är ju här den behövs! Det frågade jag mig så snart jag hörde att de åter igen skulle skicka Oden på forskningsuppdrag till Sydpolen i höstas.
    Men samtidigt förstod jag att – som vanligt i det här f…de landet – ”resurserna inte räcker längre”!
    Vart tar våra pengar vägen? Ja, det har Du Janne svarat på flera gånger tidigare och det har allt fler svenskar också frågat sig och börjar nu långsamt förstå – INVANDRINGEN!
    Men säger man detta till någon pk-it eller okunnig svensk, så får man höra att ”allt kan inte vara invandrarnas fel”. Nä, det är det heller inte, utan det är våra regeringar och beslutsfattares fel som gjort det möjligt, att för opportunister och välfärdssnyltare från hela tredje världen få livslång bidragsförsörjning på svenska folkets och sjöfartens bekostnad, alla som förmenta flyktingar.
    Därför ha vi inte råd att behålla Oden hemma i våra egna farvatten under vintrarna. Men det är bara en enda orsak till de sinande resurserna. Det finns många, många fler.
    Nu säger man också att FK måste spara ytterligare 25 miljarder och därför tvingas stänga sina servicekontor som man har tillsammans med Lokala skatten och Pensionsmyndigheten. (Se Text-TV 1/3)
    Servicen blir bara sämre och sämre för oss svenskar, sjuka, bostads- och arbetslösa.
    Fint! Då är det bara att lägga ner hela välfärds- Sverige, som ursprungligen var avsedd bara för de egna svenska medborgarna och återvända till den sociala standard som vi hade i slutet av 1800-talet eller ännu tidigare!
    Gratulerar Reinfeldt och Alliansen! Det har ni skött jäkligt snyggt!

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

<span>%d</span> bloggare gillar detta: