• Mest lästa inlägg

  • Mest klickade

Statlig television

 

En byggnad som blev särskilt viktig för militären att skydda under revolutionen i Egypten var TV-byggnaden.

Den bild som genom den egyptiska statstelevisionen förmedlades av händelserna medan de pågick var ju förljugen, på ett sätt som vi lärt oss känna igen från dess motsvarighet i Sverige. Den som kallar sig ”Fri Televison”.

Denna förljugenhet har väckt utpräglad irritation bland de demonstrerande egyptierna. Om deras stats-TV alls rapporterat om manifestationerna så framställdes demonstranterna i påtagligt dålig dager. Förmodligen användes epitet på samma sätt som i svenska massmedia, när det gäller oppositionella.

Nu har Mubarak avgått, liksom hans riksdag. Hans porträtt tas ned, det städas och fejas i Kairo. Hur ska regimens lakejer inom media klara omställningen? Plötsligt ska de tala med demonstranterna och framställa dem på ett hederligt sätt.

Naturligtvis möts de av misstro och förakt, dessa stats-journalister.

Demonstranterna kräver nu en stortvätt även i TV-huset. Det räcker inte med att politiker byts ut, detsamma måste ske med dess propagandister.

Så här agerade deras svenska motsvarighet ganska nyligen, inför SVT-granskande filmer på Youtube.

Ligger det för övrigt inte en sanslös fräckhet i att avgiftsbelägga innehav av en TV-apparat, i form av en ”TV-licens”?
Finns det något annat västland som har en sådan ordning?

Jag tycker att SVT nu borde erbjudas på samma villkor som andra betal-TV-program, genom decoder och kort för dem som vill ha  detta utbud.

Sedan något år har jag slutat prenumerera på dagstidningar, för att slippa bli kränkt genom pk-propagandan. Samma rättighet borde gälla beträffande television, utan att man ska behöva gå miste om bra nyhetsförmedling som Russia Today och Aljazeera.

6 svar

  1. ”Public Service” är finansierat på liknande vis i flera länder i Europa. Det talas även om att EU håller på att grundlägga en EU-variant vilken dagarna i ända skall pumpa ut propaganda i EU-länderna/regionerna. Om det skall finansieras ur den redan idag enorma självpropaganda-budgeten eller via ytterligare tillägg vet jag ej.

    Delar din analys om ”public service”. Statstelevisionen sänder idag inget så värdefullt att det motiverar lagstadgat stöd för verksamheten. Med nuvarande tablå är det konkurrens med övriga skräpkanaler som gäller.

  2. SVT ägs inte av Bonniers och därför kan man sända ytterst kritiska program om ISRAHELL. – vilket aldrig händer på Teve 4.
    Däremot undrar man ibland ifall bög lobbyn har tagit över SVT.

  3. Din undran är över, Tarzan. Böglobbyn är lika inflytelserik på SVT som judarna är i världens största judiska stad, New York. ( Vilket inte jag nödväntigtvis tycker är dåligt, NYC fallet alltså..)

  4. Nästan alla europeiska länder har ett licenssystem.

  5. Bara att ringa och säga att TVn är trasig. Gjorde jag för 8 år sedan och har inte hört dem sedan dess.

  6. Dom kommer och lägger en snigel på ditt öga, Johan.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: