• Mest lästa inlägg

  • Mest klickade

Infrastruktur

I skuggan av socialdemokratins fiasko i Sverige har den borgerliga regeringen kunnat komma lindrigt undan. Det finns ju ingen opposition. Beträffande massinvandringen finns nu åtminstone ett riksdagsparti som opponerar, men vilket parti opponerar mot nedmonteringen av landets infrastruktur? 

Här tycks råda precis samma fundamentalism och fanatism som beträffande ”mångkulturen”, där man inget lär av erfarenheter.

El-priserna gick ”i taket” förra vintern, denna vinter är det riggat för samma scenario. Systemet är så konstruerat att priserna ska kunna gå upp lätt, varvid det blir litet extra inkomster för staten.

Stora extra inkomster har det blivit genom ”sparbeting” på SJ. Och vi får en icke fungerande tågtrafik, så att alltfler resenärer tar buss istället.

För regeringen Reinfeldt (läs: ”Ruinfält”) verkar det överordnade målet vara att få in mer pengar till statskassan. En infrastruktur för kommunikationer kommer då i andra hand. 

Kantänka behövs de extra inkomsterna för att kunna privatisera apoteken och bilprovningen. I varje fall den förra ”reformen” kommer ju att kosta en del extra.

Senaste nytt gäller isbrytaren Oden, som lagom inför vintern sänts på en forskningexpedition till sydpolen.

Det finns ju en anledning till att denna stora isbrytare en gång byggdes. I Sverige brukar vi ha vinter under perioden december-mars. Vissa år blir det kallare än vanligt, som fallet varit de senaste två åren, och som blir fallet även i år. Då fryser Bottenhavet och farlederna. För att viktiga transporter då ska komma fram behövs en stor isbrytare som Oden.

Ur SR:s webbsida:

”Sjöfartens branschorganisation Sveriges redareförening är kritisk till att Oden hyrs ut. Det riskerar både sjötrafiken och industrin, säger vd Håkan Friberg.” 

”Vad kan det få för konsekvenser?

– Det kan få konsekvenser för industrin att de inte får ut sina varor eller hem varor, att vi inte får in bränsle till Sverige, att våra fartyg fastnar ute i isen och så vidare. Det finns flera risker i detta att vi inte har en kapacitet, säger Håkan Friberg.

Oden är 108 meter lång och är Sveriges största isbrytare. Men nu när isläggningen kommit i gång, extremt tidigt på sina håll, är fartyget på väg till Antarktis på forskningsuppdrag. Sjöfartens branschorganisation, Sveriges redareförening, är kritisk till hur Sjöfartsverket sköter isbrytningen.

– Jag menar att vi nu har byggt de här fartygen för isbrytning. Då ska de också finnas på plats för att hålla farlederna öppna, säger Håkan Friberg.

Förra isvintern var svår för sjöfarten. Ett tag i början av mars satt omkring 50 fartyg fast i Östersjön, varav flera passagerarfärjor.”

”Det är femte året i rad som Oden hyrs ut för forskning, och tack vare det tjänar Sjöfartsverket uppemot 20 miljoner kronor som kan användas för att ta in extra isbrytare vid behov. Blir det en blid vinter är uthyrningen en ren vinstaffär, säger rederichef Tomas Årnell.”

”– Det är en väldigt marginell vinst vi skulle haft med mer resurser att ta till under den väldigt korta perioden, säger Tomas Årnell..”

”– Jag bedömer att det inte får några konsekvenser för tillfället. Vi har Oden i vår flotta och kan ta hem henne om så skulle behövas. ”


3 svar

  1. Både i stort och i smått görs det nedskärningar, försämringar och besparingar. I Halmstad har kommunen beslutat att vara värd för Tall Ship Race under augusti 2011. Staden skall vara slutmål för världens största segeltävling för skolskepp. Man kommer att göra om hela hamnområdet vid Nissans mynning och förbättra tilläggsplatserna så att 100-tals segelfartyg kan lägga under den 5 – 8 augusti.
    Vad kostar inte detta kalas oss skattebetalare?
    Man uppger att 13 miljoner kommer i kommunalt anslag och 5 miljoner förväntas som sponsorstöd, men det är en stram budget säger man från ansvarigt håll och jämför med andra städer som arrangerat liknande tidigare för denna tävling.
    Samtidigt har man nu, vintern 2010, inte längre råd med att på Stora Torg anlägga den konstfrusna isbana som man haft varje år under det senaste decenniet , till Halmstadsbornas glädje. Istället har man byggt ett gigantiskt skrytbygge som heter ”Halmstads Arena” och som bara är till för att visa omvärlden att ”Halmstad minsann också kan!”
    Så har vi inte heller råd att ta hand om våra egna hemlösa, som bara blir fler och fler – alla lediga bostäder går åt till asylsökande och antalet ihjälfrusna i det här landet bara stiger och stiger.
    I Söderhamns kommun beslutade man sig för att riva hela bostadsområden bara för att slippa Migrationverkets krav på att få tilldelat sig lägenheter åt asylsökande – man hade fått nog av invandrare i kommunen. Här har man därför börjat riva den svenska infrastrukturen av bostäder bara för att slippa mer invandring.
    När skall politikerna och regeringen inse att de gått för långt?

  2. Jag tycker verkligen detta inlägg är bra, och hoppas SD tar upp dessa frågor på sin dagordning. Både elpriserna och tågtrafiken är OACCEPTABELT, mot bakgrund av den skatt vi betalar.

  3. Möt Minerva, nästa svenska journalist som börjar blogga anonymt.

    http://denosynligajournalisten.blogspot.com/

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: